RSS Feed

NLD og lesevansker

Illustrasjon, mann som leser i parken. Jeg er typen til å lese absolutt over alt, men noen ganger orker jeg ikke annet å lytte. Foto: Pexels

Jeg er typen til å lese absolutt over alt, men noen ganger orker jeg ikke annet å lytte. Foto: Pexels

Lese og/eller lærevansker har ligget i bakhodet mitt de siste ukene. Jeg vurderte å skrive om det, for jeg mener at det hører med på en blogg om NLD.

Dette gjelder forresten ikke bare NLD, for som jeg har nevnt mange ganger er det ikke bare overlappende symptomer mellom ulike diagnoser. Det er sannsynligvis noen av de samme anatomiske avvikene i hjernen også. Det er et annet innlegg jeg har lyst til å skrive, en sammenlikning av hvordan hjernen ser ut for de ulike diagnosene. Det er forskning som tyder på at det er strukturelle forskjeller som kan forklare diagnosene jeg skriver om.

Jeg har som nevnt hatt lyst til å kommentere lesing fordi det har vært et vanskelig område for min del. Anita kom også inn på det da hun kommenterte innlegget Et halvt århundre er nok etter at jeg hadde referert til boka Nonverbale lærevansker av Anne-Grethe Urnes og Gro Eckhoff (red.). Jeg har slitt mye med det Anita er inne på, forstå literatur når den formidler kompleks informasjon. Det hjelper å få informasjonen muntlig, med muligheter for å repetere så mange ganger en trenger. Den frustrasjonen jeg har uttrykt når det gjelder hvor lite fokus det er på NLD-forskning er dekkende for lesing også, for dette er noe fagmiljøet er veldig klar over. En av utfordringene med å oppdage NLD tidlig, og som er grunnen til at jeg tror det er viktig å forske på hjernen for om mulig å utvikle fysiske kriterier, er at mange er flinke med språk. Barn med NLD kan være veslevoksne med gode muntlige og leseferdigheter. De kan likevel i realiteten ha veldig store vansker med å forstå noen ting som helst uten at omgivelsene er klar over det.

De som jobber med dette, PPT, BUP og skolen, vet at lesing ikke bare handler om å produsere de rette språklydene. Forståelsen er en del av lesingen, og det er interessant at den omtalte boka om NLD nevner lydstøtte som et av mange digitale hjelpe/læremidler. Lydstøtte kan være såkalt tekst til tale-syntese (dataprogram som leser med en kunstig laget stemme) eller lydbøker som mennesker har lest inn. Jeg har prøvd å få tilgang til bøker i Daisy-formatet, men fikk beskjed fra kommunen at de ikke hadde tid til å ta stilling til henvendelsen fra fastlegen min. Det er ikke tilfeldig at jeg ofte omtaler Haugesund som en Terra-kommune. Daisy-spilleren er forøvrig et fantastisk tilbud til synshemmede. Jeg prøvde den en gang, og ble overrasket over at de fikk plass til hele boka på én disk. Lydbøker kan ellers være opp til 15, og kanskje flere CD’er.

Det er altså en kjent sak i fagmiljøet at lesing kan være utfordrende, selv blant mennesker som tilsynelatende er språksterke. Jeg har lest mye og kjempet mot mye frustrasjon, for det var ikke lett å studere når jeg ikke forstod, og selv når jeg forstod var det vanskelig å huske det jeg leste. Jeg jobbet derfor langt hardere enn de andre studentene, selv om det for utenforstående ikke var synlig (resultatet tydet på noe annet). Jeg mener det er et svik, intet mindre. Jeg snakker ikke bare om meg selv, for dette gjelder mange. Myndighetene visste ikke nok til å hjelpe da NLDere og asbergere vokste opp fram til 1990-tallet, men det er ingen unnskyldninger i dag. Det er hardt å si det, men jeg synes det er et svik.

Jeg hører gjennom andre jeg kommuniserer med på nettet om hjelpemidler som er tilgjengelige, men som det ikke er penger til. Det er f.eks. en del apper som bare er tilgjengelige for Apple-produkter eller Android, og det er ofte opp til foreldrene å kjøpe. Dette strider med gratisprinsippet, for hvis f.eks. PPT sier at barnet trenger en Ipad med en bestemt programvare, burde kommunen være forpliktet til å skaffe det.

Når det gjelder voksne er Norsk lyd og blindeskriftbibliotek et ypperlig alternativ. Det burde i alle fall være det, og det var derfor jeg spurte fastlegen om jeg hadde noen rettigheter av denne typen. Det står ikke noe spesifikt om NLD under Hvem kan låne på bibliotekets hjemmeside. Jeg liker å lese, og skulle gjerne gjort det mer enn gjør, men sliter i lange perioder med å klare det. Vi som har NLD burde være innenfor de funksjonsnedsettelsene NLB nevner, men jeg er ikke sikker på hvor inkluderende de er. Jeg har inntrykk at kognitive utfordringer er et like stort problem blant noen av de som faktisk skal hjelpe, men vi får håpe at forskningen gir oss flere svar, og at de ulike etatene viser seg som veiledbare.

Reklamer

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

3 responses »

  1. Har lyst til og legge til en kommentar her, siden du tar opp temaet. Før jeg var til utredning startet jeg på voksenopplæring for og ta fagbrev som helsefagarbeider. Det var mye lesing til prøver og forståelse av det som stod i boka. Passerte jeg mer enn en side, fikk jeg ikke med meg hva som var handlingen, jeg fikk ikke grep om stoffet i boka og hva som var viktig. En del av NLD er også og finne tilbake i teksten man leser, for og lese den på nytt der man slapp og ikke forstod, det blir bare et virrevar av bokstaver.

    Det og kunne høre lydbøker gir en helt annen mening. Om det er sånn at den sansekanalen bearbeider bedre informasjonen ved og høre den. At jeg kan spole tilbake og spille det av flere ganger, gjør at jeg får en sammenheng og forstår teksten.

    Jeg har også problem i forhold til og forstå kompleks tale. Har undret meg mange ganger hvorfor henger jeg ikke med i debatter og lignende. Det er brøkdeler jeg får med meg vist det blir avanserte diskusjoner.

    LYDBØKER savner jeg mer av, noe som gjør at jeg kan få med meg hele innholdet.

    Det forundret meg at boken om non verbale lærer vansker ikke er og oppdrive i form av noen lydfil. Merkelig

    Svar
  2. Har gjort en fantastiskt funn. Hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek kan vi med funksjonsnedsettelser låne bøker helt gratis ved og sende en søknad via hjemmesiden deres Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek. Her var det litt forskjellig om NLD, b.l.a Urnes sin bok om non verbale lærervansker. Alt kan høres som lydbok

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: