RSS Feed

NLD

Jeg heter John Olav og har nonverbale lærevansker (NLD). Det høres nesten ut som den type støttegruppe jeg bare kjenner fra amerikanske filmer, men det er vel noe i nærheten av der jeg føler jeg er for tiden. Bortsett fra at jeg ikke har noen støttegruppe.

Da jeg fikk diagnosen i 2010 trodde jeg at det skulle bli starten på et lettere liv, men det har egentlig ikke forandret på noe. Det er lite informasjon og forskning om NLD hos voksne, og det virker som at det er en strid mellom psykologer/psykiatere og nevropsykologer. De førstnevnte mener at NLD er en læringsprofil og ikke en diagnose, mens de sistnevnte mener det er en diagnose. Alle er enige om at NLD og asberger har mange likhetstrekk, spesielt i forhold til sosial interaksjon, men vi mangler likevel en anerkjennelse.

Når det gjelder utredning er det viktigste verktøyet en IQ-test. Det mest typiske kjennetegnet ved NLD er at verbaldelen er høy, mens utføringsdelen er betydelig lavere. Det er flere ting som gjør at jeg ikke er enig i skillet mellom NLD og asberger. Det blir f.eks. sagt at vi, i motsetning til aspergere ønsker å ha venner. Vi bare ser at det ikke fungerer. De antyder dermed at aspergere ikke bryr seg, at de ikke har følelser. Det er jeg ikke enig i. Jeg skal ikke prøve å finne opp kruttet en gang til. Istedet for å legge ut om hva nonverbale lærevansker (NLD) er viser jeg bare til hva NLD-foreningen og Statped sier om emnet.

Det jeg vil legge til foreløpig er litt om hva som skjer med voksne. Det er ikke så mye informasjon om NLD generelt, mindre på norsk, og minst om hvordan lærevansken utarter seg hos voksne. Nonverbale lærevansker forandrer seg nemlig med alderen. Kort fortalt blir ikke lærevanskene nødvendigvis forverret, men vanskene blir tydeligere. De områdene som er en persons styrker følger en normal utvikling for alderen, mens de vanskelige områdene utvikler seg betydelig langsommere. Det gjør at spriket mellom styrker og vansker over tid blir større, og mønsteret blir tydeligere. Det blir dermed stadig vanskeligere å klare seg i arbeidslivet fordi det blir et betydelig etterslep i forhold til det som forventes. Det er et vanskelig handikapp, for de fleste av oss har lidd alene veldig lenge. Det meste av forskningen og litteraturen så langt er barnesentrert, og det som er skrevet om voksne er ganske negativt.

Verden går heldigvis fremover. Det er mer hjelp for de som vokser opp i dag. Jeg ga opp læreryrket i 2014 etter å ha prøvd i 14 år. Et problem med NLD er at det er ikke lett å finne en jobb der du kan konsentrere deg om å utnytte de sterke sidene dine, for mange vil ha de sidene du ikke behersker også. For min del er det sosiale en hemsko og jeg har derfor noen hull på CV’en under arbeidserfaring. Jeg har faktisk bare gode skussmål når det gjelder selve arbeidet, men jeg blir også forventet å ta ansvar for andres lykke.

Den eneste boka som er utgitt på norsk er også bra: Nonverbale Lærevansker, Anne-Grethe Urnes og Gro Eckhoff (red.)

Her en enkel video fra den amerikanske organisasjonen National Center for Learning Disability. Den er litt gammeldags, også når det gjelder innholdet, men den gir ellers en grei innføring:

7 responses »

  1. Takk fordi du hjalp meg med å få et innblikk i hvordan det er å være voksen med NLD.det er vanskelig å finne stoff om dette emnet. Jeg har en som står meg nær med NLD, og jeg vil så gjerne forstå hvordan tilværelsen oppleves for dere som har denne funksjonsnedsettelsen.

    Svar
  2. Elisabeth Bentsen

    Hei,dette var veldig intressant å lese.Som voksen fikk jeg også diagnosen NLD,og jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver.Min datter har også NLD.Selv finner jeg endel info på danske og amerikanske sider,ja i Norge er det utrolig lite info om dettte.Jeg savner en forening man kunne henvendt seg til for råd.

    Svar
  3. Hei! Jeg har lest en del innlegg i bloggen din og jeg har også oppsøkt en del annen informasjon om NLD. Før jeg tilfeldigvis snublet over bloggen din, hadde jeg faktisk aldri hørt om det. Jeg har jobbet i barnehage i tredve år og når jeg ser tilbake tror jeg nok at jeg har møtt noen barn med NLD. Jeg kommer sikkert til å møte flere. I det jeg finner av artikler om emnet står det mye om hva som er typiske kjennetegn, men lite om hvordan man best kan hjelpe et barn med disse utfordringene. Jeg har bestilt den boka du nevner og finner kanskje noe der. Når barna går i barnehagen er de jo små og det er kanskje for tidlig å være opptatt av diagnoser? Eller mener du at det er viktig å sette i gang kartlegging tidlig for å kunne sette inn gode tiltak så tidlig som mulig? Hvordan kan vi som jobber i barnehage gjøre en innsats for disse barna?

    Dette var kanskje store spørsmål. Jeg vil uansett takke deg for den innsikten bloggen din har gitt meg i et viktig tema som jeg kunne lite om.

    Svar
    • Takk for kommentar og spørsmål. Det var som du sa store spørsmål. Jeg kjenner ikke nok til det, men jeg har noen forslag. Jeg prøver å få hjelp med atferdsmodifikasjon for å stimulere ønsket atferd hos min egen datter, men må gjøre det jeg kan på egen hånd. Jeg har også tro på dans, drama og idrett. Lagidrett kan være problematisk, men det er vel likevel bra å oppmuntre til det, hvis barnet er interessert.

      Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg har hørt om KAT-kassen. Det står for kognitiv afektiv trening og hjelper barnet til å snakke om tanker og følelser, og å sette ting i perspektiv. Jeg vil undersøke det selv i forhold til min datter. Jeg må tenke litt mer på dette og skriver kanskje litt om det seinere.

      Jeg er ikke sikker på hvor tidlig en starter med diagnose, men det det er viktig at den kommer så tidlig som mulig. Det er ikke alltid lett å bli hørt, og foreldrene må utøve et visst press. Det er mulig de må gradvis presse og trekke seg, for det er en viss fare for beskyldninger om at en overdriver. Jeg har skrevet om barnevernet i det siste, og de kan bruke for mye press som et argument mot foreldrene.

      Hvis du ikke har sette disse adressene før kan du kikke på dem:

      http://www.cat-kit.com/?lan=no&area=catbox&page=catmodel
      http://cargocollective.com/pohshuning/Different-Not-Less
      http://autismeplaneten.ning.com/m?id=6409406%3AMobilePage%3A6806

      Svar
  4. Tilbaketråkk: Hjernen vinner | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: