RSS Feed

Digital læring i Haugesund

mann med papir og penn foran en pc og mobil. Jeg hadde store vansker gjennom hele skolegangen fra barneskolen til universitet. Notatene mine var ubrukelige, men det hadde vært nyttig med de hjelpemidlene som er tilgjengelige i dag. Iluuastrasjon: Pexels.

Jeg hadde store vansker gjennom hele skolegangen fra barneskolen til universitet. Notatene mine var ubrukelige, men det hadde vært nyttig med de hjelpemidlene som er tilgjengelige i dag. Illustrasjon: Pexels.

Jeg er en ivrig tilhenger av å bruke teknologi i undervisningen. Jeg var derfor i utgangspunktet gledelig overrasket da Haugesund kommune endelig bestemte seg for å gi alle elevene tilgang til sin egen skjerm. Det er likevel et men. Et ganske stort et. Les brosjyren Digital læring i Haugesund kommune.

Kommunen skal i løpet av høsten gi alle 1-4. klassinger en iPad, mens 5-10. klassinger får en Lenovo Yoga Hybrid PC. Jeg syntes det var et savn da jeg jobbet som lærer at elevene ikke hadde tilgang til sin egen PC, for de måtte dele et lite utvalg med resten av skolen. Skolen kjøpte imidlertid inn smartboard til alle klasserommene, og jeg så nytten av å ha så kort avstand til maskinvaren. Vel å merke når den virket. Jeg har også erfaring med veldig ustabile trådløse nettverk som hoppet inn og ut.

Problemet med de 4000 maskinene kommunen har kjøpt inn er at mange av de gode appene er utviklet for iOS og Android. De finnes med andre ord ikke for PC. Kommunen har et eget programvaresenter med programmer/apper de har har godkjent, og det vil ikke bli mulig å laste ned andre apper. Det er nettopp der problemet ligger. Dette kan i verste fall bety at elever på mellom og ungdomstrinnet får et tilbud som ikke nødvendigvis er dårligere på overflaten, men som kanskje blir det likevel. Det kan bli resultatet av at kommunen dokumenterer et økt læringsutbytte, samtidig som noen elever ikke får bruke de verktøyene de har mest igjen for.

Jeg har skrevet om dette tidligere og skal ikke legge til så mye, men her er noen apper som kan være aktuelle:

Stop, Breathe and Think er en gratis app som tilbyr 15 mindfullness-aktiviteter. Det er dessuten mulig å kjøpe flere.

Jeg har ikke prøvd den selv, men skal teste den ut siden dattera mi ønsker seg Sims. The Sims FreePlay er en mulighet til å trene på dagligdagse ferdigheter som vi trenger i det virkelige livet. Dette høres riktignok ut som Minecraft.

Conversation Planner er trening på ulike sosiale situasjoner. Programmet har 130 scenarier fordelt på 18 nivåer. Selve appen er gratis, men en må være klar over at det er såkalt in-app purchase, som i dette tilfellet betyr at en må betale $ 3 for hvert nivå.

ClearLock er en gratis app som blokkerer en Android. En kan velge tidspunkt og varighet, og hensikten er naturligvis å få hjelp til å luke vekk fristelser som kan komme i veien for det barnet egentig skal gjøre, f.eks. lekser.

Barn har ulike lærestrategier og appen Eye to Eye tar hensyn til det. Appen oppmuntrer til selvrefleksjon og tydeliggjør for barnet hva som er positivt ved dem selv. Sluttresultatet blir en oppsummering som barnet kan bruke til å fortelle andre om sine behov. Det er dette de på engelsk kaller self-advocacy, som jeg mener er en viktig del av å lære barna selvstendighet.

Det kan være en fordel for barn som har problemer med å utvikle ei god håndskrift å skrive på tastatur. Apper som Tap Typing – Typing Trainer, Epistory – Typing Chronicles og Typing.com kan hjelpe.

Det er viktig å ta notater og derfor helt nødvndig å lære. Det er vanskelig når en sliter med oppmerksomheten, men det finnes apper som gjør det litt lettere og morsommere for disse elevene. Det er med AudioNote mulig å ta opp lyd, samtidig som en skriver eller tegner illustrasjoner. Andre apper som kan gjøre det morsommere å ta notater er Evernote, Notability, Whink, MindMeister Inspiration (tankekart) og MarginNote, som lar eleven importere digital tekst og skrive notater i margen. Squid lar deg skrive for hånd på en skjerm.

Jeg har vært inne på tekst til tale i det siste, og Read2Go, Voice Dream Reader og iBooks kan være aktuelle. De som har rettigheter kan dessuten låne lydbøker hos Norsk lyd og blindeskriftbibliotek og Statped. Sistnevnte låner ut skolebøker til elever bl.a. med svekket syn, dysleksi, ADHD og kognitive utfordringer. Det virker som at det er mulig for elevene å ta initiativet selv, så de trenger ikke vente på at skolen skal gjøre det.

Reklamer

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: