RSS Feed

Autisme og IQ-test

sjakkbrikker. Sjakk er som høna og egget. Spiller smarte mennesker sjakk eller gjør sjakk dem smarte? Det er i alle fall bra for hjernen.

Sjakk er som høna og egget. Spiller smarte mennesker sjakk eller gjør sjakk dem smarte? Det er i alle fall bra for hjernen.

VG hadde en nedtelling i går. Det var en nedtelling til en IQ test mellom Mensa og Norge, tilsvarende et sjakkparti mellom Magnus Carlsen og Norge for to år siden. Testen gikk ut på at nestlederen for Mensa skulle konkurrere mot et panel bestående av tre personer. Panelet hadde fordelen av å velge ut svar som VG-leserne hadde sendt inn, og panelet utnyttet denne fordelen.

Hvis en test måler intelligens blir det neste spørsmålet hva det er den måler. VG-journalisten var veldig opptatt av at medlemskap i Mensa var ensbetydende med at en var glup. Jeg tror mange tenker på den måten, for hvis en er glup klarer en alt, men dette er problematisk for vi som har nonverbale lærevansker. Vi har en såkalt ujevn evneprofil og sliter med at mange tror vi har de samme ferdighetene innen andre felt. Det er studier som viser at det er mange faktorer som kan påvirke resultatet ev an IQ-test, f.eks. korttidsminne, evne til å resonnere og språklige evner. En studie som Web MD omtalte viste at røykere og de som lider av stress gjør det dårligere på tester som måler korttidsminnet, mens gamere gjør det bedre.

Den nevnte studien tyder på at det er ulike typer intelligens som sitter i ulike deler av hjernen. Det er ikke det at en vanlig IQ-test er feil, men den blir bedre hvis den tester flere typer intelligens. Jeg har hatt to IQ-tester i forbindelse med utredning ved sykehuset, og begge viste en stor forskjell på verbal og utføringsdelen, som er et av de viktigste trekkene for NLD. Det er imidlertid ikke så enkelt at vi kan utelukke Asberger hvis en har denne variasjonen i testens to hovedkategorier, noe denne studien fra University of Pittsburgh illustrerer. En IQ test er et nyttig verktøy, men det kan altså se ut til at den ikke automatisk kan brukes til å holde NLD og Asberger atskilt.

Det er kort sagt ingen snarveier en kan ta, foreløpig. Jeg har nevnt i flere innlegg at det er så mange likheter mellom NLD, Asberger syndrom og ADHD at utredere noen ganger kanskje må velge den de mener er dominerende. Spesialinteresser er noe av det mest provoserende innen utredningsarbeidet. Det blir beskrevet som noe langt mer enn en hobby eller en interesse en kommer tilbake til når det passer seg. Det blir beskrevet som en besettelse, noe som gir livene våre mening, så hvorfor kaller vi det for en spesialinteresse når det ikke er dekkende?

Jeg har hørt flere utredere som har hevdet at en må snakke med Gud og hvermann om disse interessene for å få diagnosen Asberger. Kommunikasjon er vanskelig for asbergere, selv om de fleste har et godt ordforråd, så det er rimelig å anta at en asberger ikke nødvendigvis ser på besettelsen sin som en mulighet for sosial interaksjon. Hvis en ikke er tilbøyelig til bevisst å søke kontakt med andre, er sannsynligheten stor for at en ikke snakker med de som ikke er interessert. Det er i tillegg mange som blir mobbet i barndommen, og det kan få en til å trekke seg tilbake. Jeg har f.eks. vært interessert i science fiction, Sherlock Holmes og puslespill siden barndommen, men jeg føler ikke noe behov for å snakke med andre om det. Jeg ser på dette som mitt og er ikke så opptatt av hva andre mener om disse emnene. Jeg lar det derfor være.

Men tilbake til IQ-testene. Jeg håper de blir utviklet videre, for det er ikke lett å teste mennesker med utfordringer innen kommunikasjon, finmotorikk og sensoriske funksjoner (noen kan reagere på f.eks. lysstoffrør). Hvis et barn blir plassert i en uvant situasjon med en fremmed en kanskje ikke liker, kan resultatet bli kraftig påvirket av dette ubehaget en føler. Det kan føre til at avstanden mellom IQ og faktiske resultater på skolen kan bli høy. Det er nemlig mange som gjør det bedre enn IQ-testen skulle tilsi, og hvis en stoler på testen vil en ikke ha forventninger til disse barna. En test kan kanskje si noe om hvordan typiske barn kommer til å gjøre det akademisk seinere, men den er ikke like avgjørende for barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Det er altså noe tilsvarende her som med spesialinteresser; det kan ikke brukes som en snarvei.

Jeg er ikke motstander av IQ-tester. De er sannsynligvis et nyttig instrument for å isolere de som har størst intellektuelle utfordringer, men en må være forsiktig med å holde like diagnoser atskilt. Det er så mye overlapping mellom dem at jeg tror det hadde vært like greit å samle dem, og det er også stort sett de samme tiltakene som hjelper disse barna.

Does IQ test really test intelligence?

 

Reklamer

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: