RSS Feed

Når annerledeshet blir en trussel

Den som skiller seg ut, "the odd one out", har vært et tema på denne bloggen. Tidsånden har vært på vår side, men det er ikke bare positivt å gå sine egne veier i Norge.

Den som skiller seg ut, «the odd one out», har vært et tema på denne bloggen. Tidsånden har vært på vår side, men det er ikke bare positivt å gå sine egne veier i Norge.

Jeg har to blogger og jeg bruker den andre til å skrive om alt som ikke er direkte relevant for denne bloggen. Det dreier seg hovedsakelig om geopolitikk, innvandring, boligpolitikk, demokrati, uavhengighet, fattigdom og barnevernet. Dette er ikke så fjernt fra NLD og autisme som en skulle tro. Mye av det dreier seg om hvilket samfunn vi styrer mot, og det er ikke sikkert at dette er et samfunn som ofrer de med nedsatt funksjonsevne en tanke.

Det ble sagt i etterkant av den internasjonale finanskrisen i 2008 at Norge slapp helt unna, men det stemmer ikke ifølge NAV-rapporten «Fattigdom og levekår i Norge 2016» som ble offentliggjort i desember ifjor. Rapporten konkluderte med at fattigdommen er økende i Norge, og at det er spesielt de under 30 år som sliter. NAV tror at tendensen til forskjeller mellom aldersgrupper vil vedvare. Det er urovekkende, for det er mye forskning som viser at fattigdom går i arv. De har erfaring med dette i en annen sosialistisk bastion, Skottland. Der er det mange barn som vokser opp i alvorlig fattigdom, og hvis de aldri ser at foreldrene er yrkesaktive, er mulighetene store for at barna heller ikke blir det.

Jeg har tidligere tatt til orde for å forandre på definisjonen av arbeid. Jeg ser på meg selv som yrkesaktiv, selv om jeg er utenfor arbeidslivet. Jeg jobber med flere prosjekter som jeg håper et forlag vil satse på. Jeg har en arbeidsevne, men foreløpig ikke en arbeidsevne det går an å leve av. Jeg tror likevel jeg gjør noe samfunnet har glede av. Vi har opplevd ganske gode betingelser i Norge. Dette har ikke vært et samfunn der de som havner utenfor yrkeslivet blir kastet ut på gata. Det er en del som ikke har bopel, men vi har egentlig ikke det problemet med hjemløse de har i f.eks. USA. Vi ser imidlertid at den økende tendensen til sosiale forskjeller går ut over barn, og økende innvandring betyr økende fattigdom.

Det har aldri vært aktuelt for Norge å godta hjemløse. Vi skal ikke ha mennesker som sover i parker, i smug eller under broer. Det er derfor ikke snakk om noe annet enn å tilby flyktninger gode leiligheter, og det er selvfølgelig rimelig at vi gir dem de beste tjenestene våre. Det er plikten vår når vi tar imot mennesker som trenger beskyttelse. Alt dette henger likevel sammen, og jeg syntes den euforiske «dette skal vi klare-holdningen» mange nordmenn ga uttrykk for da syriske flyktninger og migranter begynte å komme til Europa var mer enn en smule naiv. Med tanke på de varige endringene finanskrisen skapte, og den nye europeiske tendensen til «working poor», mennesker som defineres som fattige til tross for at de arbeider, bør en kanskje ta inn over seg de mange utfordringene vi vil stå overfor den neste generasjonen.

Jeg mener ikke med dette å antyde at vi skal holde flyktninger ute. Jeg mener tvert imot at vi trenger innvandring, men det virker ikke som at noen er opptatt av balanse. Jeg tror imidlertid det finnes et vippepunkt der en ikke vil klare å hjelpe de som trenger det mest, og i et «rat in a cage syndrom» vil vi få mer vold og irrasjonell atferd. Det vil være hver mann og kvinne for seg selv, og annerledeshet blir ikke nødvendigvis sett på som en berikelse for samfunnet. Det jeg har prøvd å advare mot er å rette beskyldningene mot de svake, mot flyktninger og mennesker med handikapp hvis skattenivået f.eks. skulle gå dramatisk opp. Det er ikke utenkelig hvis den nåværende utviklingen fortsetter.

Rats in a cage viser til forsøk med rotter. De vil reprodusere så lenge de får nok mat helt til befolkningen er for stor. De vil deles seg inn i grupper som erklærer krig mot andre grupper for å få kontroll over ressurser og territorier.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

