RSS Feed

NLD som et langdistanseløp

Det var en gang, tiden flyr, tid er penger, vi kaster bort tid, tiden leger alle sår (og erstatter dem med nye ifølge Sigurd Hoel), tid er penger, om hundre år er allting glemt, bedre seint enn aldri. Dette er bare noen av mange uttrykk vi har om tid. Vi tenker mye på tid. Den er viktig for oss, men den er også vanskelig å forklare. Filosofer og forskere har prøvd til alle tider, og noen har sågar hevdet at den var en illusjon. Den var et redskap vi brukte for å skape orden i et kaotisk univers.

Det eneste vi kan si med sikkerhet er at tiden beveger seg framover og at den skaper orden ut av kaos, men ifølge vitenskapen finnes fortid, nåtid og framtid samtidig. Tiden er i teorien til stede sammen med rom, og det er faktisk noen som tror det er teoretisk mulig å reise til framtida. Problemet er at det sannsynligvis ikke er mulig å reise bakover i tid.

Månen. Himmelen blir ekstra spennende når sola går ned. Det er kanskje både tid og multiverser der ute.

Himmelen blir ekstra spennende når sola går ned. Det er kanskje både tid og multiverser der ute.

Tid er et veldig relevant begrep hvis en har NLD eller autisme. Mange av oss hadde et gap mellom den emosjonelle og intellektuelle kapasiteten da vi vokste opp. Det betydde i mitt tilfelle at jeg likte ting som andre hadde vokst fra. Jeg trengte bare litt mer tid på meg, og tidsånden har nok vært litt på vår side den siste generasjonen. Psykologen Jeffrey Jensen Arnett er kjent for begrepet emerging adulthood. Det er en periode mellom slutten av tenårene og midten av 20-årene der mange føler at de er noe midt mellom ungdom og voksen. Det har derfor blitt vanlig å vente til en er nærmere 30 med å stifte familie. Dette vil muligens forandre seg igjen, for det kan virke som at vi er på vei mot større sosiale forskjeller enn vi har hatt i Norge på veldig lenge. Det blir mer konkurranse om arbeidsplassene og det positive synet på annerledeshet betyr ikke nødvendigvis så mye i et samfunn der det er viktig med en fordel andre ikke har.

Nå skal det sies at det positive synet som nevrodiversitet innebærer kom for seint for meg. Jeg valgte ikke å vente med utdanning, arbeid, ekteskap og barn. Jeg har heller ikke valgt å leie framfor å eie. Jeg har prøvd å klare disse milepælene i livet siden jeg ble ferdig med videregående i 1988, men hadde vansker med å klare det. Jeg hadde riktignok ikke noen diagnoser før jeg var 40 år gammel, men det hadde nok ikke betydd noe etter som det ikke var noe som het nevdrodiversitet på den tida. Jeg tror likevel denne positive holdningen til de som skiller seg ut er betydelig overdrevet. Jeg har aldri opplevd at jeg hadde tid på meg til å overbevise. Jeg hadde likevel tid. Jeg fikk utdannelse, fikk jobbe noen år, stiftet familie, og håper jeg har tid på meg til å kjøpe et hus. Jeg trengte en del mer tid enn andre for å klare dette, men kommer nok i mål likevel.

Det er som at jeg beveger meg gjennom rom, mens andre beveget seg gjennom rom og tid samtidig. Vi merker det ikke på jorda fordi vi reiser for sakte, men hvis vi kommer opp i store nok hastigheter blir tida påvirket. Tida går seinere hvis en beveger seg, en har mer tid. Da er det som at noe av bevegelsen gjennom tid blir delt med bevegelsen gjennom rom. Tida gikk for fort for meg, men jeg jobber ufortrødent videre. Jeg kan velge hva jeg vil bruke tida til, og jeg har heldigvis mange mål. Jeg deltar i mange langdistanseløp samtidig, og jeg tror det blir brukbare resultater i mange av dem. Det betyr mer enn den tida jeg bruker.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

