RSS Feed

Født i feil kropp

rar fugl laget av garn

Jeg fant meg aldri helt til rette i ungdommen. Jeg følte meg noen ganger like eksentrisk som denne fuglen, som om jeg var på feil planet. Jeg var ikke det. Det var bare verden som var litt spesiell.

Det er med en viss forundring jeg har vært vitne til den voksende toleransen i samfunnet. Det er kanskje selvmotsigende, for toleranse betyr faktisk at vi tåler meninger, holdninger og handlinger vi mener er uakseptable. Begrepet brukes sannsynligvis mest synonymt med respekt, fordomsfrihet og åpenhet, og det er nok det de fleste tenker på når det gjelder født i feil kropp-argumentasjonen. Jeg har registrert at facebook-sider for autisme og NLD gjerne deler saker som dreier seg om «født i feil kropp.» Det har vel å gjøre med at de tror vi har noe til felles. Vi skiller oss ut og er annerledes, men jeg er ikke overbevist om at vi har et realistisk syn på dette.

Den engelske avisa The Telegraph skrev om det første transseksuelle barnet i Argentina for fire år siden. Manuel ble født som gutt, men etter seks år skiftet han identitet og ble Lulu. Det er mulig han følte at det var noe som var galt, men jeg er litt skeptisk til et barn som kommer med den type argumentasjon. Jeg vet som far og som tidligere lærer at barn i den alderen Manuel var i er veldig innstilt på å glede de voksne personene de har tillit til, lærere og foreldre. Hvis de opplever at de får positiv feedback på en bestemt atferd og bestemte meninger, vil de fortsette med dette. Hele samfunnet forteller disse barna at det er noe galt med dem, at det skjedde noe i kroppen eller hjernen deres før de ble født. De kan derfor ikke akseptere kroppen sin siden voksne allerede har gjort det klart at den uakseptabel. Jeg sier ikke at født i feil kropp problematikken er konstruert, for jeg tviler ikke på at det er reelt for noen, men jeg tror ikke det er det for alle.

Jeg vil tro at det er en god del som ikke føler seg fanget, som faktisk føler at de har den kroppen det er meningen at de skal ha. Det er også noen voksne som er aseksuelle, d.v.s. at de ikke har noen seksuell drift. Det er mange varianter og det utelukker ikke romantiske forhold. Dette begynner å utvikle seg til en seksuell legning.

Det kalles gender dysphoria når det ikke er samsvar mellom det fysiske utseende og den kjønnsidentiteten en har. Kjønn omtales som statisk, selv om det er også er noen som er komfortable med å gå inn og ut av roller. De kan være feminine i perioder og maskuline i andre. Seksualitet kan derimot være flytende, og den kjente artisten Miley Cyrus sa f.eks. i et intervju at hun ikke identifiserte seg med tradisjonelle definisjoner av kjønn. Hun hevdet at hun hverken ville være gutt eller jente, men det kan se ut til at hun velger de to eksisterende kjønnene. Poenget er vel at hun vil ha frihet til å velge hva hun skal være. Jeg lurer på hvor mye vi egentlig hjelper barn ved å gjøre som foreldrene til Manuel/Lulu i Argentina. Jeg tror ikke vi avklarer noe.

Jeg kjenner ikke så mye til dette, men vil tro at type og mengde en har av  kromosomer og hormoner har en viss innflytelse på kjønn. Hvis en føler sterkt for at en har havnet i feil kropp bør det være et bra sted å starte. Jeg har nonverbale lærevansker, men selv om jeg alltid har følt meg som en outsider, var det faktisk ikke en diagnose jeg satte på meg selv. Jeg er ikke mer komfortabel med foreldre som opptrer som utredere når det gjelder kjønn og identitet heller. Da kan en gjerne havne i en situasjon der det er skadelig for gutter å leke med barbiedukker, for en kan jo ikke være gutt hvis en gjør det.

Jeg er for høyere toleranse for de som er annerledes. Mer enn det, jeg vil ha mer aksept for de som skiller seg ut, men vi kan ikke bare slenge ut diagnoser og begrep i øst og vest.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

