RSS Feed

Lev indie

såpeboble. Jeg elsker såpebobler. De er vakre i seg selv, men symboliserer også ting som flyktighet, det sårbare, håp, drømmer, en svunnen tid eller et sjeldent magisk øyeblikk. Avhengig av hvordan en velger å se verden er de også svake, samtidig som de gir oss nye muligheter.

Jeg elsker såpebobler. De er vakre i seg selv, men de symboliserer også håp, drømmer eller et sjeldent magisk øyeblikk. Jeg har noen som krever en rebelsk natur.

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë, Jane Ayre

Jeg følger forfatteren Heidi Raae, og i et av de siste blogginnleggene skriver hun om å være en indie-forfatter. Ordet indie er en kortform av independence eller independent, og blir brukt om alt fra billedkunst til film og rock. Hvis en vil være uavhengig kan en få et rykte på seg for å være en rebell eller opprører. Det blir gjerne brukt i negativ betydning, men en opprører er også en som følger sine egne veier, en som ikke gjør ting bare fordi det er det flertallet gjør. Det er altså en som tenker. Jeg ble litt fascinert av en illustrasjon Raae hadde i innlegget sitt, en slags logo med ordene Think Indie. Det har en viss sammenheng med det som har vært et av de viktigste budskapene mine, frihet og uavhengighet. Jeg vil leve indie.

Begge ordene, frihet og uavhengighet, er viktige for vi som har NLD og/eller autisme. Målet er naturligvis selvstendighet, for vi vil også leve det frie livet andre har, eller det frie livet de har muligheten til å velge. De fleste velger likevel et mindre fritt liv. Vi vil ta avgjørelser og mestre ting på egen hånd, men det er også viktig fordi det er nødvendig. Hvis mine erfaringer er representative er det ikke mye hjelp å få.

Raae snakker om at hun som en indie-forfatter må gjøre alt. Det høres ut som NLD. De som hevder å være eksperter omtaler NLD som et usynlig handikapp, noe som gjør det vanskelig for omgivelsene å forstå oss. Det er derfor ikke alle som har den luksusen det er å svømme med strømmen eller i rolig vann. Noen klarer seg veldig fint likevel, mens andre opplever hvor vanskelig det er å svømme motstrøms alene. Det er ikke bare lite hjelp tilgjengelig, men det er også noen som bevisst legger hindringer i veien. Det er derfor spesielt viktig at vi er uavhengige, for vi må være våre egne veiledere. Vi må også finne andre som går mot strømmen, for de kan sannsynligvis tilby oss noe samfunnet ikke kan. Det er de såkalte likepersoner, de som har opplevd det vi har opplevd. Det er kanskje grunnen til at jeg er litt som Sherlock Holmes på den måten at jeg ikke har venner i tradisjonell forstand. Jeg dukker gjerne opp med veldig ujevne mellomrom, men klarer ikke å opprettholde interessen på permanent basis. Den kommer gjerne tilbake seinere, men dette fører altså til at jeg følger mine egne veier.

Jeg har skrevet en del om boliger de siste månedene, og noen har kanskje merket en forholdsvis personlig tone. Jeg blir ganske provosert når myndighetene hevder at de vil hjelpe vanskeligstilte gjennom Husbanken, mens de gir lån til kjøpere som har råd til veldig dyre leiligheter. De får dermed så mye gjeld at myndighetene kanskje har gjort dem avhengige.

Bolig er for tiden det viktigste hinderet mellom meg og uavhengighet. Jeg har sannsynlig betalt 600 000 i husleie de siste ni årene, men er ikke noe nærmere å eie noe. Jeg liker uavhengighet. Jeg liker ikke et samfunn der alt og alle legger seg opp i hva jeg gjør, og det er en tendens til å gjøre det i Norge. Jeg merket det spesielt godt da vi bodde i små kommuner der en møtte de samme personene i ulike roller. Jeg lever ikke akkurat et indie liv for tiden, men det er målet. Det er den friheten jeg ønsker for dattera mi også, og jobber derfor for at hun skal ha de beste mulighetene.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

