RSS Feed

Trump avslører mobbere

Skriblerier i en undergang oppsummerer den reaksjonen jeg har på omtaklen av Donakd Trump. Teksten siert nok er nok.

Skriblerier i en undergang oppsummerer omtalen av Donald Trump.

Jeg er medlem av et par amerikanske NLD-grupper på facebook, men har etter hvert blitt et sovende medlem. Det virker som at jeg er for uavhengig til å finne noe relevant der. Jeg vet ikke hva som var bakgrunnen, men en av administratorene skrev nylig at hun hadde slettet alle politiske innlegg. Det er både forståelig og rart samtidig. Jeg kan forstå det i disse tider da mange blir i overkant emosjonelle når de diskuterer Donald Trump, men rettigheter for NLDere er i aller høyeste grad et viktig tema, selv om det er politisk. Jeg synes derfor ikke det er bortkastet å snakke om politikk.

Internasjonal politikk er for tiden som å observere barn som leker i en sandkasse. Jeg mener å huske fra min egen barndom at fedre ble brukt som en trussel: Faren min kan banke opp faren din eller faren min er politi og kan arrestere faren din! Samme hva en mener om Donald Trump virker det som at dette er regelrett mobbing. Trump er veldig emosjonell og impulsiv, men jeg får assosiasjoner til sandkassen når jeg hører på noen av reaksjonene andre har på den amerikanske presidenten. Det er mye en kan si om Trump og jeg er ikke uenig i at han er barnslig og narssistisk, men jeg vet ikke om han har en større karakterbrist enn f.eks. Bush og Clinton-familien. Kampanjen mot Trump startet lenge før han ble president, og hver gang noen gjør narr av den nye amerikanske presidenten, blir de hyllet både på sosiale medier og i maninstream media. Det har blitt en atferd som viser at vi er tolerante, at vi er bedre enn Trump. Jeg lurer likevel på hvor grensen går mellom objektiv debatt, rettferdig kritkk og mobbing.

Arbeidstilsynet bruker begrepet trakassering og de har denne definisjonen:

«Det er trakassering når en eller flere personer gjentatte ganger over tid blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer. Dette kan for eksempel være uønsket seksuell oppmerksomhet, plaging, utfrysing, fratakelse av arbeidsoppgaver, eller sårende fleiping og erting.»

Dette er nesten identisk med Olweus’ definisjon, bortsett fra at han bruker ordene mobbet/plaget. Politikerne må finne seg i mye, og hvis en er leder for det som enn så lenge er det viktigste landet i den vestlige verden, må en regne med at mange mennesker er dypt uenige. Donald Trump er en mobber selv, men jeg kan ikke se at det gir oss rett til å gjøre det samme. Det er noe veldig uhyggelig med mange av uttalelsene og avgjørelsene til Trump så langt, men det gjenstår å se hva han gjør og hvor villige Kongressen er til å begrense presidentens makt. Det burde engasjere folk mer hva den forrige presidenten gjorde og ikke gjorde. Barack Obama holdt mange engasjerende taler uten å love noe, og det var kanskje ikke overraskende at han ikke gjorde noe heller. Den ekstreme forskjellen mellom rike og fattige økte i USA under Obama, og ifølge Immanuel Saez, en økonom ved Berkely University, grafset den rikeste en prosenten av befolkningen til seg 93 prosent av hele landets vekst i 2010. Det var dermed ingen med normal inntekt som fikk noe glede av den oppgangen som kom.

Poenget mitt i dette innlegget er ikke politikk og jeg skal derfor ikke gå inn på alle de andre grunnene til at verden ikke har blitt noe tryggere som et direkte resultat av den politikken som de viktigste NATO og EU-landene har ført de siste par tiårene. Dette er langt på siden av det denne bloggen handler om, men det er likevel litt relevant. Tenk deg at media hadde oppfordret opinionen til å behandle ordførere, stortingspolitikere, lærere, meningsbærere og andre på samme måte som de behandler Trump. Det er lenge siden det dreide seg om saklighet. Jeg tror de fleste er enige i at de ikke hadde sett på dette som akseptabelt hvis de var offeret. Jeg tror det er noe å lære av dette på et personlig plan også.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

