RSS Feed

Skrivebordet: Stua

stua er et bra sted å skrive.

stua er et bra sted å skrive.

Jeg kan vel ikke hevde å leve i overdådighet hvis rom er luksus. Lite rom er likevel på en måte den nye overfloden. Det var i tidligere tider viktig å vise at en hadde mye rom, ikke fordi en skulle bruke det, men for å vise at en hadde råd til noe unødvendig. Vi bygger stadig mindre leiligheter til en stadig høyere pris. Vi viser på en måte at vi har råd til å bruke mye penger på noe som ikke nødvendigvis er mer praktisk enn det vi hadde før. Vi er en familie på tre som bor i en liten kjellerleilighet, og det er derfor en utfordring å finne roen.

Dattera mi er en energibunt av en tornado, og jeg lar henne få utfolde seg mens hun er hjemme. Det er dermed viktig med en viss disiplin når jeg skriver, og jeg bruker tida godt mens hun er på skolen. Jeg har skrevet om kjøkkenet tidligere, men stua er veldig behagelig på denne tida av året. Favorittiden min er morgenen etter at jenta har gått til skolen. Vi bor i et område med tett bebyggelse, men det er ikke så mye kunstig lys i den gata jeg bor i. Mørke og stillhet kan oppfattes som skremmende, Det er noe av problemet med verden i dag at mange opplever et slags spirituelt mørke og undertrykkelse, mens vi som er vitnene forholder oss tause. Da er stillhet veldig forstyrrende.

Morgenen er en magisk tid med fine farger.

Lyset forvandler det svarte til blått.

Det er imidlertid behagelig å sitte i ei lun, mørk stue. Jeg liker denne tida av året. Jeg sitter i den mørke stua og får gradvis mer dagslys gjennom vinduet. Himmelen kan dessuten ha noen fantastiske farger. Den er aldri fargeløs, for det svarte er ikke bare svart. Det blir lettere å se stjernene, og noen få planeter, når det er mørkt. Månen reflekterer ikke nok sollys og himmelen ser derfor svart ut, selv om den i realiteten er blå, men himmelen blir gradvis mer blå etter som sola kommer høyere på himmelen. Himmelen er aldri kjedelig.

Det er lett å bli tapt i det store, fantastiske rommet. Tankene mine har en tendens til å vandre mye, og jeg tilbringer mye tid blant stjernene, men virkeligheten drar meg tilbake. Jeg får nok ro i stua på dagtid, men det skjer samtidig ting som gjør meg oppmerksom på omgivelsene. Det er en del bygging i dette området, og jeg kan derfor høre lyder, men de er langt nok vekke til at det ikke fortyrrer meg. Det har blitt mye mer lys i løpet av januar, men jeg liker det lyset gjør med kontoret mitt.

Jeg utvikler tankene når jeg skriver. Det er verktøyet jeg bruker for å forstå mine egne tanker, og det som skjer i verden rundt meg. Jeg kommer derfor alltid til å skrive, og når jeg ikke gjør det, bruker jeg disse morgenene til å tenke på hva jeg skal skrive om.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

