RSS Feed

Diabetes og lærevansker

Jeg er veldig glad i sukker, men prøver å redsuere på mengden.. sukkertspinn

Jeg er veldig glad i sukker, men prøver å redusere på mengden.

Jeg velger som regel tema basert på egne erfaringer eller research jeg har gjort. Dette innlegget var imidlertid ikke på radaren min. Jeg har diabetes type 2, men har faktisk ikke tenkt så mye på en mulig forbindelse med lærevansker. Diabetes og lærevansker dukket imidlertid opp i statistikken i forrige uke. Noen ble referert til bloggen min etter å ha søkt på dette.

Det er egentlig ikke overraskende, for det sier seg selv at et skiftende glukosenivå kan påvirke konsentrasjonen eller hvor stort fraværet en har på skolen. Det som er mer bekymringsfullt er at dette over tid kan gjøre skade. Det er flere studier som viser at det er en sammenheng mellom diabetes og mild kognitiv forstyrrelse. Det innebærer mild glemsomhet, språkvansker  og andre kognitive problemer som er merkbare, men likevel milde nok til at en kan fungere. Dette er en slags overgang mellom normal aldring og demens/alzheimer. Web MD skriver at voksne som har alvorlig eller langvarig diabetes, eller som får det de før de blir 65, har en økt risiko den nevnte kognitive forstyrrelsen.

Jeg skal lese mer om dette, og kommer kanskje til å skrive om det seinere, men nøyer meg med å dele noen av de referansene jeg kanskje kommer til å bruke. Det er mange grunner til å ta diabetes alvorlig, og dette er en ny påminnelse. Jeg har vært inne på tidligere at det er spesielt viktig for autister og NLDere å tenke på alderdommen fordi eldreomsorgen ikke har planlagt for oss. Vi må derfor ta vare på oss selv.

Diabetes is associated with worse executive function in both Eastern and Western piopulations
Diabates linked to Cognitive Problems
Cognitive Function in Children with Type 1 Diabetes
Association of diabetes with amnestic and nonamnestic cognitive impairment
Association of duration and severity of diabetes mellitus with mild cognitive impairment

 

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

