RSS Feed

Lesemotivasjon

Jeg har startet de to siste årene med en leseutfordring, noe som var en stor suksess. Jeg gjorde det parallelt med folkebibliotekets konkurranse for skoleever der 3-7. klassinger ble utfordret til å lese 30 bøker i peioden 15.01-15.05. Jeg tror ikke jeg klarte målet, men vil likevel hevde at det var en suksess.

Jeg leste 45 bøker til sammen i de to utfordringene, men fortsatte å lese uten å telle antall bøker. Det høres kanskje ikke ut som at jeg liker lesing når jeg må tvinge meg til å gjøre det, men det er en større fornøyelse enn en kan få inntrykk av. Jeg vet ikke hvorfor, men lesing har alltid vært krevende. Det tar lang tid, og jeg må jobbe litt med å forstå det jeg leser. Jeg har også i perioder store problemer med å fokusere, og jeg klarer rett og slett ikke opprettholde aktiviteten. Jeg løser det delvis ved å lese 4-5 bøker samtidig, for jeg kan holde det gående litt lenger hvis jeg skifter bok. Dette er en utfordring jeg har hatt helt siden barndommen, noe som naturligvis gjorde skolegangen problematisk. Jeg er ikke opptatt av å ha flest mulig diagnoser, men det hadde kanskje hjulpet hvis jeg hadde fått litt støtte for dette i skolen. Det er ikke verre enn at jeg har levd med disse vanskene som voksen, men det hender jeg ønsker jeg var like effektive som andre. Jeg leser seint, og siden jeg må lese en tekst mange ganger for å huske den, har jeg ikke hatt en veldig stor kapasitet.

bilde av boka The Forever War

Dette blir den neste boka jeg skal lese. Det er science fiction basert på forfatterens deltakelse i Vietnamkrigen. Jeg gleder meg!

Jeg kuttet ut utfordringen dette vårsemesteret fordi jeg bruker det meste av tiden på å skrive, men jeg leser likevel. Jeg leser for tiden mest for forlystelse og har den første boka i The Halfblood Chronicles av Andre Norton og Mercedes Lackey på nattbordet. Etter å ha lest mye fagstoff er det greit med lett underholdning i en periode, men dette er likevel noe jeg må rydde plass til. Det er mange som konkurrerer om oppmerksomheten vår: TV, DAB-radio, sosiale medier, spillkonsoller etc. Det er ikke lett å legge dette fra seg, for det er så behagelig å bli sittende foran TV’n eller PC/nettbrett/mobil selv om en egentlig ikke følger med. Jeg må derfor bestemme meg for å slå av, og setter meg gjerne på kjøkkenet eller legger meg tidlig for å motstå fristelsen det er å ta en eller annen skjerm med meg.

Jeg kommer kanskje til å skrive litt om lesing for å fremme språkutvikling hos barn med NLD/ASD. Jeg vet ikke så mye om det, men skal gjøre litt research. Er det noen som har erfaring med dette?

Jeg hørte forøvrig på en radiokanal tidligere denne uka at ungdommen ser mindre på TV. Det betyr naturligvis ikke at de bruker færre timer foran en skjerm. Hva var forresten den siste boka du leste/lyttet til?

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

One response »

  1. Jeg sliter også med å komme i gang med bøker, men det er så fint når jeg først får gjort det. I fjor leste jeg ganske mye fordi jeg ryddet i bøkene mine, og da var det en del uleste jeg ikke visste om jeg skulle beholde, som jeg så leste for å kunne ta en avgjørelse. Kun et par av disse var verdt å beholde, men bare det å lese selv bøker jeg ikke likte så godt, hjalp meg med vanen, og da gikk det lettere å ta fatt på de uleste bøkene jeg visste jeg kom til å beholde uansett.

    Svar

Legg igjen en kommentar

