RSS Feed

Jeg vil ikke være hyggelig!

Det er tid for nyttårsforsetter, noe jeg var litt inne på i #jegersvak. De mest klassiske har vel med kosthold, tobakk, alkohol og trening å gjøre. Det er tre ord jeg tenker på i kveld: Snill, hyggelig og mot. Barn har en spesiell evne til å sjarmere. Jeg har ei datter som nyter det privilegiet for tiden, men det vil ikke vare. Det er lett å tenke at samfunnet er mer inkluderende enn det i virkeligheten er, fordi det er sånn en opplever det som barn. En får mye gratis fordi nesten alt er en gjør er søtt. Det er mye som blir vanskeligere etter som en blir eldre.

Ordet snill har stort sett en positiv betydning, selv om det kan brukes som et synonym for føyelig eller lydig. Da er det snakk om å lojalt følge de forventningene andre har til oss, uten å ta hensyn til konsekvensene. Snill er likevel for det meste et positivt ord, for det kan også bety kjærlig, gavmild eller vennlig. Jeg forstår det som en handling som krever noe av meg. Det er ikke nok å tenke gode tanker; en må gjøre gode gjerninger også. Jeg må derfor vurdere situasjonen og bestemme meg for å være sjenerøs, mens hyggelig derimot like gjerne kan være falsk.

Vi bruker gjerne ordet i forbindelse med å skape hygge rundt oss. Mange får sikkert assosiasjoner til taco/pizza og film på en fredagskveld. Det dreier seg om å skape noen av de luneste minnene vi har. Hyggelig kan likevel være noe falskt. En hyggelig kommentar trenger ikke være sannheten, og selv om løgn noen ganger kan være å foretrekke framfor sannheten, er det viktig å gjenkjenne manipulasjon. Theory of mind eller mentalisering er av ett av de vanskeligste aspektene ved kommunikasjon. Det handler om å forstå andres tanker, holdninger og følelser uten at de har delt dette direkte. Tenk deg at du har fått en ny venn som bor i et ganske uvanlig og/eller rotete hus. Hvis denne vennen stolt spør deg om hva du mener om huset, og du hater det, trenger du ikke være helt ærlig.

Denne plakaten fra Valen Festivalen bør inspirere flere til å forlate flokken.

Denne plakaten fra Valen Festivalen bør inspirere flere til å forlate flokken.

Det tredje relevante ordet, mot, er nært knyttet til snillhet. Det krever mot å ta spranget fra ungdom til voksen. Vi har en periode der det blir akseptert at vi er litt skjøre, eller har angst og/eller depresjon. Det kan være mange grunner til at vi reagerer med sinne, gråt, latter etc. når det ikke er en passende respons. Poenget er at få mennesker ser på dette som søtt når det kommer fra voksne, og det spiller ingen rolle hvilket kjønn vi snakker om. Dette er en av grunnene til at jeg ikke er veldig glad i tanken om nevrodiversitet. Jeg skulle ønske at verden hadde et så positivt syn på barn og ungdom som vokser opp med autisme eller NLD i dag, men ingen kan forvente at samfunnet skal tilpasse seg deres atferd. Det krever mot å forandre atferd, og ikke minst peke på at andre bør gjøre det. Vi trenger også mot for å være snille, for det er nok noe mange ser på som en svakhet i dagens samfunn.

Jeg håper jeg kan være en far som lærer noe av dette videre til neste generasjon. Jeg er dessverre ofte feig, men hvis jeg skal prøve å forandre på noe i 2017 må det være å bli modigere og bli mer snill enn hyggelig, altså vise mer handling enn å tenke at det er tanken som gjelder. Det er nemlig det jeg vil at dattera mi skal være. Jeg er forøvrig ikke enig i at vi alltid skal være snille når det er forventet. Det er f.eks. en sterk forventning om at et mobbeoffer skal tilgi mobberne. Det er ofte en del av skolens forventninger når de ordner opp, men det er noen forhold som ikke bør gjenopprettes, og derfor kan en ikke automatisk regne med en forsoning.

Jeg ønsker alle et godt år der motet og de snille handlingene vinner.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

