RSS Feed

Autismetradisjoner

Jeg hørte en del på P4 før jul, men ble enkelte ganger litt irritert over den uopphørlige jakten på julestemning. De hadde et barometer som skulle måle julestemingen i befolkningen daglig, samt spørreundersøkelser der lytterne skulle ta stilling til hvilken middag, grøt, musikk, tre og alt mulig annet «julete» innhold de kunne fylle dagene med før festen faktisk skulle starte. Det var nesten som at det var noe galt med deg hvis du ville ha noen rolige dager, for det er faktisk det advent betyr.

Vi liker tradisjoner, men jeg har dessverre mistet mye av jula. Det er vel få voksne som opplever at jul er det samme som det var i barndommen, men jeg opplevde at den var nesten ikke-eksisterende i noen år. Jeg hadde fokus på at jul skulle være bra for familien, og det var ikke det at jeg hatet jula, men etter å ha jobbet hardt for å få gavene i hus, bake julekaker sammen med dattera mi, pynte, ta henne med på de ulike aktivitetene, var jeg mest fornøyd med å slappe av i ferien. Jeg måtte gjenoppdage jula, og de tingene jeg gjør sammen med familien før jul betyr egentlig mer enn selve jula.

Jeg var inne på i Live long and prosper at det er viktig å fylle livet med et innhold som gjør det lettere å fungere. Jul er mye stress, men jeg gjør også ting i desember som reduserer stress. En av romjulstradisjonene vi hadde tidligere var å lage et pepperkakehus. Vi brukte det byggesettet som matbutikkene selger, men jeg unngår det nå som vi holder oss unna melk og gluten. Vi har derfor ikke hatt noe pepperkakehus de to siste årene, men jeg bestemte meg for å prøve igjen i år. Det er ikke det samme med glutenfritt mel og lønnesirup (vi bruker minst mulig hvitt sukker også). Det første huset ble en katastrofe, men det var en suksess hvis jeg prøvde å lage huset til Charlie Bucket.

Her er noen nye og gamle juleminner:

Jeg prøvde en gang til, og det ble litt bedre, men jeg kan vel egentlig ikke si noe annet enn at jeg har brutt alle bygningsforskrifter. Jeg ble litt som Clark Griswold og det var ikke snakk om å gi seg. Nei, nå skulle vi ha det gøy uansett. «Det er en ordre! Vi gir oss ikke før vi har fått julestemning!» Dette ble et quirky autismehus, et hus som få ser verdien i, men som har mye å gi likevel. Det ser ikke ut som andre og det ser ikke verden helt som andre, men det viktige er det indre. Huset ble laget med kjærlighet og det er kjærlighet inne i huset. Det er det julen handler om. Det er ikke alt vi lager som ser bra ut, men det materielle poenget er at vi har det gøy, og vi har en jul som inneholder alt den skal inneholde.

Vi har hatt et par fabelaktig late dager, men imorgen skal vi leke av oss litt av de ekstra kaloriene. Det blir en ettermiddag i svømmebassenget og en i ishallen, samt et besøk hos en familie vi spiller brettspill sammen med (f.eks. en variant av Munchkin).

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

2 responses »

  1. Det er ganske sterke føringer på hva jul skal være – i (so)mediene. Det er nesten så ens egen jul blir forstyrret av det.

    Ønsker deg en fortsatt god jul til deg og dine!

    Svar

Legg igjen en kommentar

