RSS Feed

Dans deg fri

Sometimes in life confusion tends to arise and only dialogue of dance seems to make sense – Shah Asad Rizvi

De som følger bloggen min jevnlig har kanskje lagt merke til at jeg er opptatt av det samme temaet i en periode. Det er litt av personligheten min at jeg blir oppslukt av noe, og det innebærer at jeg nesten ikke tenker på noe annet i denne fasen. Dattera mi går på ballett, og siden jeg fremdeles er høyt oppe etter den fantastiske juleforestillingen til Kick Dansestudio, tar det nok litt tid før jeg lander. Jeg må innrømme at jeg er litt henført i disse Nøtteknekkeren-tider.

Jeg er opptatt av tiltak som kan hjelpe barn med nonverbale lærevansker eller en autismespekterdiagnose til å fungere bedre, ikke minst når det gjelder konsentrasjon og evnen til å fokusere. Jeg kjenner til at mange har gode erfaringer med pedagogisk hesteridning og kampsport, men dans er også et fantastisk hjelpemiddel. Det er egentlig ikke så overraskende når en tenker over hva dans innebærer. Hvis en ser på dans som en lagidrett har den mange fordeler sammenliknet med f.eks. fotball eller håndball. Det er snakk om en streng struktur og det er ganske avklart hva en må forholde seg til. En vet hva en må gjøre selv, og en kan stole på at de andre gjør det samme hver gang, i motsetning til i fotball der alt forandrer seg, og både lagkamerater og treneren har lav toleranse for overraskelser. Det som sitter best igjen fra min tid innen barneidrett er hvor elendig de andre mente jeg var.

Det er viktig for barn med autisme, NLD og ADHD å bearbeide følelser. Det har derfor blitt utviklet verktøy som KAT-kassen, Hei og SPISS. Dette er spørsmål som skal gjøre det lettere å skape gode relasjoner og snakke om tanker, følelser og situasjoner en synes er vanskelig. Det er sikkert en viss uenighet om hva dans er. Noen mener det er sport, mens andre sier det er kunst. Det er begge deler, men jeg tror det er det kunstneriske som utgjør den store forskjellen. Dans er et utttrykk og en kan uttrykke mange vanskelige tanker gjennom bevegelse. Det gir oss dessuten alternative kommunikasjonsmåter når det blir for vanskelig å snakke.

Illustrasjonsfoto. Ballettsko. Dattera mi har et aktivt liv, og ballett er kanskje ukas høydepunkt.

Uka har mange høydepunkter, men ballett er kanskje det største for dattera mi.

Dattera mi har aldri hatt problemer med å få venner, men dans er en ypperlig mulighet for de som trenger litt hjelp. Jeg har observert hvordan det fungerer på Kick Dansestudio i Haugesund, og de er flinke til å inkludere alle. Jeg har opplevd i andre sammenhenger at barn som henger litt etter på noen områder faktisk blir avvist. Det skjer aldri hos Kick Dansestudio. Interessen for dans er noe alle i gruppa deler, og en blir automatisk en del av et sosialt fellesskap.

Jeg har foreløpig ikke gjort grundig nok research, men har skumlest noen artikler, og vet derfor litt om hva forskningen sier om dans. Hovedgevinsten er en positiv innflytelse på humør og kognitive ferdigheter. Det har faktisk så god effekt at noen studier mener det kan hjelpe Alzheimer-pasienter. Det er kanskje fordi en bruker begge hjernehalvdelene, samt at hjernecellene kan danne nye forbindelser. Dette er noe jeg skal sette meg mer inn i etter hvert.

Jeg vokste opp før det var noe som het nonverbale lærevansker og Asberger syndrom, og det var derfor ikke aktuelt med tiltak. Jeg har blikket rettet framover, men det hender jeg tenker tilbake for å vurdere alternative løsninger. Jeg kan ikke savne noe jeg ikke har hatt, men når jeg ser fordelene med dans, skulle jeg ønske at det hadde vært en del av barndommen min. Jeg fokuserer likevel ikke på tapte muligheter, men gleder meg derimot sammen med dattera mi. Jeg er takknemlig for de mulighetene hun har, og Kick Dansestudio er i aller høyeste grad en av mottakerne av den takknemligheten.

Jeg er glad for at de som vokser opp med disse utfordringene i dag får hjelp, bl.a. gjennom å danse seg til et friere, rikere liv. Mens dans er ikke mer komplisert enn at det er gøy.

Les også den noe euforiske Dans forandrer hjernen.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

One response »

  1. Tilbaketråkk: Autisme og medisiner | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

