RSS Feed

The dark side I sense in you

Yes, a Jedi’s strength flows from the Force. But beware of the dark side. Anger, fear, aggression; the dark side of the Force they are. Yoda

Det er mange som har meninger om nonverbale lærevansker (NLD), og det er kort avstand mellom selvoppnevte autoriteter på nettet. Jeg har kanskje strukket meg litt langt selv i iveren etter å informere, men jeg prøver å ta utgangspunkt i meg selv. Jeg håper jeg også har klart å formidle spekteret, for det er i likhet med autisme mange former. Det er ingen NLDere som er lik andre.

Leker fra Star Wars

Jeg elsker Star Wars i alle former.

Det er mange som ikke kjenner seg igjen i faglitteraturen, for hvis en bedriver sjekklistediagnostisering blir det ikke mye igjen av oss. Vi kan dessuten oppleve at noen har for store utfordringer til å klare seg uten tilrettelegging, men for få kriterier til å få denne tilretteleggingen. Noen av  oss tenker veldig bokstavelig og har problemer med å trekke logiske slutninger basert på det vi leser, og vi skal være ute av stand til å forstå ironi. Det betyr absolutt ikke at alle sliter like mye med dette.

Nonverbale lærevansker er et rart navn, for dette er langt mer enn lærevansker; det er en nevrologisk tilstand som har betydning for bl.a. sansing og persepsjon, oppmerksomhet, hukommelse, problemløsning og motorikk. Det påvirker også atferden og sosiale ferdigheter. Det er dessuten vanlig med tilleggsvansker som Tourette syndrom, Asberger syndrom, AD/HD, angst og depresjon. Jeg kjenner ikke til en forbindelse mellom NLD og epilepsi, men den er en kjent tilleggsvanske for en del med AD/HD og autisme.

Jeg har tenkt litt på de mørke sidene ved NLD de siste dagene. Det er ikke så ille for min del når det gjelder tilleggsvansker. Jeg er en av de som fungerer bra, men det er av og til et problem for noen at jeg ikke passer inn i definisjonen deres. Det er også et problem enkelte ganger at noen forventer ting fra meg jeg ikke har mulighet til å gi. Det er noen dager jeg tenker på de flotte fagbøkene som har blitt gitt ut om NLD og autisme, og sier til meg selv at jeg ikke har noe å tilføye. Jeg tenker andre ganger at jeg ikke skriver pensum for leger, psykologer, BUP og PPT, men jeg skriver om hvordan det er å leve med noen utfordringer og ikke minst hvordan det er å håpe på hjelp.

Det er gjerne en del negative statistikker en kan bli en del av når en har NLD og autisme. Jeg er ikke på så mange av dem og jeg tror faktisk den nevropsykologen som testet meg for noen år siden hadde et poeng. Det jeg har oppnådd på egen hånd, og sammen med familien, er faktisk ikke så verst! Jeg tror den lyse sida er sterkere, selv om en aldri kan regne med at de mørke kreftene forsvinner helt. Jeg tror derfor det tross en del utfordringer blir en positiv bok.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

