RSS Feed

En ensom helt

Jeg har gjenoppdaget to gamle helter gjennom dattera mi. Hun har oppdaget Calvin and Hobbes (Tommy og Tigeren) som hun leser mellom noen av favorittbøkene sine for tiden. Det er ikke en tegneserie fra barndommen jeg har gjenoppdaget, for jeg var en ung mann da de to kameratene hadde storhetstiden sin i aviser over hele verden. Bill Watterson produserte disse korte stripene mellom 1985 og 1995.

Det fantastiske med Tommy og Tigeren er at det er veldig mye for voksne der. De minste blir sikkert fascinert av tegningene og de ville ideene til Tommy, mens en kan forstå og verdsette ironien etter hvert. Tommy er en seks år gammel gutt som driver omgivelsene sine, men spesielt foreldrene og læreren, til vanvidd. Tigeren er den store BFF i Tommys liv, og jeg foretrekker å tenke på han som et levende vesen. Det er noen nøkterne blant oss som peker på at Tigeren ikke er mer enn et kosedyr, eller muligens en del av Tommys personlighet, men samme hvordan en ser på det, gjør de to mye spennende sammen. De hadde faktisk en barndom som var ganske lik min egen, noe som bl.a. innebærer å reise gjennom tid, grave etter dinosaurer i hagen og å bygge de grusomste snømenn du kan tenke deg.

Jeg irriterer meg noen ganger over folk som leser veldig mye ut av fiktive skikkelser, men dette kan også være interssant og lære oss noe om livet. Sigmund Freud og Carl Jung har gjort det med folkeeventyr f.eks. Det er imidlertid noen som går for langt etter min meningen, noe jeg mener bloggere gjør når de lager lister over tegneseriefigurer med psykiske lidelser. Jeg blir litt oppgitt når jeg ser at Tommy blir oppført med schizofreni og hyperaktivitet, mens Charlie Brown fra Peanuts har unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Det blir nesten framstilt som at det er en epidemi innen psykiske lidelser, men det er grunn til å tro at profittjag i legemiddelindustrien, samt en utålmodig holdning blant leger, foreldre og lærere er en betydelig faktor. De fleste vil se raske resultater. Vi kan imidlertid ikke løse dette med medisiner alene, for det er mange diagnoser som er like mye, kanskje mer nevrologisk enn psykiatrisk. Det er tilfellet med f.eks. ADHD. Jeg er dermed ikke overbevist om at problemet er så stort som en kan få inntrykk av, men vi gjør det unødvendig stort ved at vi skal ha diagnoser på alt mulig. Ordet personlighetsfortyrrelse kan f.eks. høres litt skremmende ut, men mange av disse diagnosene beskriver mennesker som er innadvendte, nærtakende, impulsive eller har en lav selvfølelse. Det kan naturligvis være alvorlig, og jeg batalliserer ikke det disse menneskene går gjennom, men det betyr ikke nødvendigvis at vi skal sette en så alvorlig merkelapp på dem.

Det var mange som reagerte da den femte utgaven av amerikanske diagnosemanualen kom ut for 2-3 år siden, den såkalte DSM 5. Den hadde noen nye diagnoser, bl.a. Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Denne diagnosen kan innebære at raserianfall eller vansker med å regulere seg selv fører til en psykiatrisk diagnose. Den samme manualen innførte også Major Depressive Disorder, som rett og slett er en normal sorgreaksjon etter å ha mistet noen en var glad i.

Vi skal ha en diagnose på alle som er annerledes og dette skal behandles med medikamenter. Det finnes alternative behandlingsmetoder for det meste, men dette blir ignorert. Jeg har også opplevd som lærer at barn fikk ADHD-medisin som den eneste behandlingen, og da den ikke virket var løsningen å øke dosen. Jeg tror ikke medisiner alene vil virke, men sammen med atferdsterapi, samtaleterapi, kosthold og trening som kampsport (ja, det hjelper faktisk barn med ADHD) kan en oppleve en veldig forbedring. Jeg er ikke motstander av medisin, men det alene er nytteløst.

Forsida til en 10 års-jubileumsutgave av Tommy og Tigeren.

Tommy var kanskje en ensom gutt som brukte dagdrømmer som et forsvar.

Det er interessant at engelsk har to ord som det er lett å blande sammen fordi vi oversetter begge med isolasjon. Når du er «isolated» befinner du deg langt fra folk eller ting. Ei hytte i fjellet kan f.eks. være isolert i den betydningen at det er langt til nærmeste nabo. Det kan også være et bevisst valg du tar ved at du velger å stenge andre ute for å beskytte deg selv, eller en kan bli utsatt for andre som i rovdyr-stil isolerer et offer. Når du er «insulated» er du beskyttet. Det blir brukt om isolasjon som beskytter huset mot kulde. Ordet blir også brukt i overført betydning når en er beskyttet mot f.eks. fattigdom. En kan altså leve midt i en by, men beskytte seg mot deler av miljøet uten at en er alene eller ensom. Det første ordet er ganske ødeleggende, men en kan leve godt blant andre mennesker og likevel velge en viss isolasjon.

Jeg tror dette kan være begynnelsen til å forstå Tommy. Noen barn er spesielt følsomme for ting som skjer rundt dem. Jeg er ikke sikker på at Tommy og Tigeren beskriver et Peter Pan-syndrom, en gutt som ikke ville bli voksen, men det var nok mer en verden han ikke likte noe særlig. Han forsvant inn i fantasien verden, noe som bare forverret de problemene han allerede hadde. Det har rast en ganske heftig debatt på nettet om Tommys familie var dysfunksjonell eller ikke. Det er ikke veldig åpenbart at oppveksten hans var så ustabil fordi Bill Watterson avslørte ikke så mange detaljer.

De fleste forbinder nok ordet dysfunksjonell med alkohol/narkotikamisbruk, vold og familiemedlemmer med unaturlige roller. Kort sagt en veldig usunn oppvekst. Det er noen striper i denne serien som kan lede en i den retningen. Foreldrene sa i frustrerte øyeblikk at de ikke ønsket Tommy. Faren har nevnt at han ville heller ha en valp, mens mor hintet om at hun ville heller ha ei datter. Serien viser likevel to omsorgfulle foreldre mesteparten av tiden, men jeg lurer på om resultatet kan bli liknende det en ser i dysfunksjonelle familier. Tommy hadde ingen venner og var sannsynligvis ensom. Han hadde også et anstrengt forhold til læreren, men det virker ikke som at noen av de voksne i Tommys liv var i stand til, eller orker å gjøre noe med problemet.

Jeg tror mangel på kommunikasjon er et større problem enn dysfunksjon, men dette er kanskje en form for dysfunksjon også. Tommy går ofte til faren med spørsmål, men i stedet for å si at han ikke har svaret, dikter faren opp en vill definisjon som Tommy tror på. Sannheten er at voksne i denne serien har like mange bekymringer som barn. Dette er en samtale mellom foreldrene mens de ligger i senga:

Mor: Er du også våken?
Far: Ja, jeg tenkte på noe. Før trodde jeg at voksne aldri var bekymret. Jeg trodde på alt mor og far fortalte, og tenkte ikke på at de kanskje bløffet. Bare du blir voksen, så vet du liksom svaret på alt. Jeg ville ikke hatt det så travelt med å bli voksen hvis jeg visste at de bare improviserte.

Det kan virke som at de fleste er ulykkelige, men det er viktig å tenke over hvilke signaler en kommuniserer i denne situasjonen. Jeg tror dette er en viktig lærdom fra serien. Det er lett å tro at barn er bevisst rampete og trassige, at de bare er små utgaver av oss selv. Da kan kommunikasjonen bli veldig dysfunksjonell.

Tommy hadde ingen venner og han hadde et problematisk forhold til alle de tre viktigste voksne skikkelsene i livet sitt, foreldrene og læreren. Det virker ikke som at foreldrene prøvde å gjøre noe med dette, og jeg tror det peker i retning av en dysfunksjonell familie. Serien forteller oss kanskje at det ikke hjelper å være fullstendig isolert, men Tommy hadde nok ikke mye valg. Han gjorde det eneste han kunne, i fravær av hjelp fra de voksne, mens de voksne rundt han kanskje var mer opptatt av sin egen smerte. Hvis serien hadde fortsatt til Tommy ble tenåring hadde vi kanskje sett en familie der det var forventet med en viss lojalitet mot status quo, og en sønn som viste opposisjon til foreldrene.

 

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

