RSS Feed

Arkitekten

valen2Det er ikke ofte jeg tenker noe særlig over reklameplakater. De ser stort sett like ut, like perfekte og kjedelige, men det hender de viser et tema som fenger. Jeg hadde derfor sannsynligvis stoppet opp hvis jeg så en reklameplakat for ei bok av Douglas Adams, Arthur Conan Doyle, Isaac Asimov, Tolkien, dystopisk litteratur eller de gamle Star Wars-filmene.

Jeg gikk forbi en plakat i gågata for flere uker siden som var ganske kjedelig, men likevel spenende. Det er snart Fartein Valen festival, og selv om musikken hans sikkert er en unik opplevelse, må jeg innrømme at det ikke er helt min stil. Det er det for de færreste i denne folkelige byen. Jeg kjenner ikke noe til den musikken Valen komponerte, men leste på festivalens nettside at han var en musikalsk revolusjonær, en som brøt med tradisjonene. Det er ikke verst av en som ser ut som en lekpredikant. Jeg er nok musikalsk mer tradisjonell og det som interesserer mest på årets festivalprogram er derfor Ingebjørg Bratland og messe i h-moll av J.S. Bach.

Men den korte teksten gjorde jobben. Den fanget oppmerksomheten min og holdt på den. Jaså, du følger flokken? Ikke gå rundt i andres tanker. Jeg forstår poenget. Det dreier seg om å bryte ut av saueflokken. Jeg har likevel tenkt en del på denne korte teksten de siste dagene, for det kan bety flere ting. Jeg tenker ikke på psykisk sykdom nå, som dominerer blant resultatene hvis en googler «ikke gå rundt i andres tanker.» Den mest åpenbare tolkningen er en oppfordring om å være original og selvstendig, til å unngå flokkmentalitet. Vi blir samtidig påvirket av andres tanker. Mange har en indre stemme som presser på med ubehaglige, kritiske tanker om at de ikke duger.

Loveleen Brenna har en interessant formulering som toppbilde på bloggen sin: Bli arkitekten i eget liv. Hun har også et innlegg med overskriften Hvilken fortelling forteller du om deg selv i dag? Det dreier seg om noe av det samme. De som forstår dette mener at vi kan ta kontroll over den indre stemmen. Det er ikke lett å få fullstendig kontroll, for vi blir gjerne påvirket av det som har skjedd tidligere, men det er i det minste mulig å påvirke fortsettelsen. Det trenger ikke være andre som forteller min fortelling. Vi kan ha et negativt utgangspunkt, men det er vårt ansvar å skrive en ny og bedre fortelling.

Det kan samtidig være mye bra i andres tanker, og hvis vi aldri går rundt i andres tanker, går vi kanskje glipp av viktig inspirasjon. Det finnes faktisk ganske gode tanker i omløp som har påvirket oss siden antikkens Hellas og Mesopotamia. Det er gjerne andres tanker som inspirerer oss til å forandre noe, men mange har dessverre en tendens til å lytte til feil tanker. Jeg har vist dette bildet før, men tar det med siden jeg synes det har en viss relevanse. Det er fra undergangen ved Lothe-parken i Haugesund. Dett er ikke en dum oppfordring.

følg drømmen ikke strømmen

 

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

