RSS Feed

Dongeri for autisme

Jeg har skrevet om utfordringer i tidligere innlegg. Folk elsker utfordringer og disse sprer seg derfor lett på facebook og you tube. Ice Bucket Challenge, som samlet penger til forskning på ALS, var nok den største.

Denne utfordringen startet imidlertid uten noen forbindelse til ALS. Det var en trend blant noen idrettsstjerner på Instagram, og etter at ha tømt iskaldt vann over seg selv, utfordret de noen til å gjøre det samme innen 24 timer eller betale $ 100 til et hvilket som helst veldedig formål. Det dreide seg stort sett om å vise hvor modige de var, samt hvor stort behov de hadde for oppmerksomhet. Donasjonen var mer som et kjedelig tillegg, og selv om det kom inn mye penger, var nok ikke dette en veldig effektiv pengebruk. Det var bl.a. en hockeyspiller i NHL som hadde leid inn et helikopter for å gjøre jobben. Han kunne ha donert de pengene til veldedighet heller.

Utfordringen var jo lagt opp på den måten at en donerte penger eller tok imot utfordringen. Det var etter hvert noen som gjorde begge deler, men de brukte sannsynligvis mer penger på det utstyret de brukte enn de donerte.

Amerikanere blir bedt om å kle seg casual på jobb. Det skal sette fokus på autisme.

Amerikanere blir bedt om å kle seg casual på jobb. Det skal sette fokus på autisme.
Foto: Wikimedia Commons

Det var likevel en suksess for ALS-saken i USA, og dette har inspirert mange til å prøve det samme. Jeg ble likevel overrasket da jeg kom over Jeans Day for Autism for et par dager siden. Jeg har stor respekt for organisasjonen bak denne aksjonen, Talk About Curing Autism (TACA), men ble litt overrasket over denne aksjonen. Jeg tenkte først at dette var like dumt som å tømme isvann over seg, men det er egentlig ikke er dårlig idé. Dette dreier seg ikke om å gjøre noe spektakulært, og det får kanskje flere til å tenke på autisme. Det er f.eks. en del autister som har sansemotoriske utfordringer, og det er for noen vanskelig å gå med vanlige jeans. De må derfor ha bukser uten sømmer bare for å nevne et eksempel.

Denne utfordringen er ikke spesielt spektakulært, og det gir ikke kjendisene den samme muligheten til å vise seg fram, noe som sikkert bidrar til at dette ikke blir en suksess. Tanken bak er at en ber arbeidsgiveren innføre én dag eller en serie dager der alle ansatte får lov til å gå med jeans for å vise støtte til familier som lever med autisme. De ansatte som velger å delta blir bedt om å donere penger, og de fleste gavene er på $ 3-20. Arbeidsgiveren står fritt, men oppfordres til å betale tilsvarende det de ansatte har betalt til sammen.

Dette fungerer nok best i USA, for amerikanerne er langt mer formelle enn mange er klar over. Det er selvsagt mange som kan gå på arbeid iført jeans, men det er ofte et krav om mer formelle klær. Det er imidlertid noen som tillater det én dag i uka, og mange har derfor «Casual Friday.» Jeg ble ganske overrasket over dette da jeg bodde i USA, og ble fortalt at jeg måtte holde meg til kleskoden da jeg gikk til MacDonalds, Kroger, Family Dollar (en slags Nille),Wallgreens (apotek) og Wall Mart for å søke jobb.

Aksjonen erkjenner at det er mange som allerede går i jeans, og åpner derfor opp for andre muligheter. Hva må til for at vi skal uttrykke det samme i Norge? Vi er så folkelige og avslappet her at det er vanskelig å bli veldig bli mer casual. Jeg har sett både lærere og kontoransatte i bermudashorts f.eks.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

2 responses »

  1. Tilbaketråkk: TARA | John Olavs skriveloft

  2. Tilbaketråkk: Jeg feirer ungdommen | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

