RSS Feed

Magefølelsen

Jeg har skrevet en del om kosthold i forbindelse med innlegg om autisme. Det er stor skepsis til dette blant de som tror de vet bedre, men det kan se ut til at det har skjedd noe blant forskere i det siste som kanskje kan gjøre det litt lettere for oss. Forskere har nemlig oppdaget at det er en forbindelse mellom hjernen og tarmene.

Det er ikke uvanlig at teorier lever alene veldig lenge uten noen støtte i etterprøvbare studier. Vitenskapen har hevdet i 100 år at såkalte gravitasjonsbølger finnes i verdensrommet, men oppdagelsen ble kunngjort så seint som i forrige uke. Det har vært kjent i alle fall siden 1960-tallet, blant de som lever med problemet, at det er mange (bl.a. de som har autisme) som blir bedre av en gluten og melkefri diett, og nå følger kanskje vitenskapen opp med beviser. Det anerkjente John Hopkins sykehuset kaller det «your second brain.» Den er skjult i veggene til fordøyelsessystemet og kan forklare forbindelsen mellom fordøyelse, humør, helse generelt og selv måten du tenker på. Dette minner meg også om den motstanden Thor Heyerdahl møtte, som jeg nevnte i innlegget La humla suse i sommer. Den andre hjernen er ikke i stand til å tenke, men den kommuniserer med den store hjernen. De negative resultatene av dette kan bli irritabel tarm syndrom (IBS), forstoppelse, oppblåsthet, diaré, smerte og urolig mage. Dette kan også forklare hvorfor det er en høyere andel mennesker med IBS og andre tarmproblemer som utvikler depresjon og angst.

Jeg spiser mye havre. Den har 13 % protein og 8,5 % kostfiber.

Jeg spiser mye havre. Den har 13 % protein og 8,5 % kostfiber.

Jeg tror maten vi spiser har mye å si for helsa, ikke minst den psykiske helsa. Tall fra WHO og USA er sannsynligvis representative for Norge også, for vi spiser ikke noe særlig sunnere mat. Verdens helseorganisasjon sier at depresjon vil være nummer to på lista over de største årsakene til uførhet fra 2020. Det er hjerte og karsykdommer som fortsatt vil inneha førsteplassen, noe som også indikerer at kostholdet er problematisk. Halvparten av de som har en psykisk sykdom som varer i lang tid har hatt denne siden de var 14 år. Det er studier i USA som viser at risikoen for depresjon øker med hele 80 % hvis du sammenlikner tenåringer med det kvalitetsmessig dårligste kostholdet, d.v.s. et vestlig kosthold, med de som spiser naturlige råvarer av høy kvalitet. Dette øker også sjansen for en rekke andre lidelser, bl.a. ADD.

Vi har hatt suksess med å eksperimentere med kostholdet. Vi kan dessverre ikke gå så langt som vi ønsker. Jeg skulle gjerne prøvd noe nærmere en paleo-diett, men. det er et økonomisk spørsmål. Jeg var veldig begeistret for bønner tidligere, spesielt med chili. Belgfrukter er i utgangspunktet en bra erstatning, og diabetesforbundet anbefaler det for sine medlemmer fordi de inneholder lite fett og karbohydrater og ganske mye protein, men belgfrukter forårsaker også betennelse i kroppen. Det rare er at mange ser på andre årsaker enn maten og stress er en vanlig mistenkt. Jeg møter denne holdningen hos leger også, og blir jevnlig beskyldt for at jeg ikke vil samarbeide fordi jeg er skeptisk til melk og gluten. Det eneste problemet er stress.

Jeg skulle gjerne spist mer rent kjøtt, frukt og grønnsaker og mindre korn for å se om forbedringen fortsatte, men i mangel på det beste prøver jeg å ha en balanse der jeg reparerer litt på skadene som maten forårsaker. Ingefær er f.eks. bra for fordøyelsen, hjelper mot kvalme og er betennelsesdempende. Det samme er gurkemeie, kanel og extra virgin olivenolje. Det kan faktisk ha noe for seg å snakke om en magefølelse. Jeg tror den sier mer i fra enn mange er klar over.

The brain-gut connection

Can what you eat affect your mental health?

The problem with grains and legumes

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

3 responses »

  1. Hvor har du lest at belgfrukter er betennelsesskapende? Hittil har jeg sett det anbefalt på mange anti-betennelsesdietter, men så så jeg Robert Lustig anbefale kun et moderat inntak, men det stod ikke noe om grunnen, så da ble jeg litt usikker.

    Svar
    • Jeg er uten pc for tiden etter at jeg lånte den vekk og fikk den tilbake med et problem jeg ikke har råd til å gjøre noe med akkurat nå. Jeg har derfor ikke veldig god tid til å drive research. Jeg har hørt i flere sammenhenger at en bør i det minste begrense bruken av belgfrukter. Dette er nok ikke et offisielt råd og det er nok bare på alternative nettseder en finner informasjon om det. Jeg fant i farten disse to:
      Why are legumes bad for you?
      The problem with grains and legumes

      Jeg tror advarselen er mest relevant for autoimmune sykdommer. Jeg syntes jeg opplevde en forbedring uten, og siden det ikke var noe problem å klare seg uten har jeg fortsatt med det.

      Svar
      • Takk for lenker! Forklaringen med at belgfrukter er frø osv. ga i grunnen mening. Med unntak av peanøttsmør, har jeg aldri vært noen fan av belgfrukter. Det har mer vært noe jeg har presset i meg fordi det skal være sunt – og er billig -, så det er lett for meg å begrense. Korn er det verre med, men de siste ukene har jeg hatt stor bedring i betennelsene i kroppen ved å kutte ned på sukkerinntaket. For meg er det stort, for godteri har siden jeg var liten vært mitt stressmestringsverktøy nr. 1. Så oppdager jeg altså at jeg får høyere stressterskel av å kutte ned på sukker. Ironisk.

Legg igjen en kommentar

