RSS Feed

Forbud mot pyjamas

Jeg står som regel relativt tidlig opp om morgenen enten det er nødvendig eller ikke. Jeg sørger for å legge meg tidlig nok til at jeg kan komme meg opp uten noen syting. Jeg hopper ut av senga så snart klokka ringer, men jeg våkner ofte opp noen minutter før mobilen. Det er viktig for meg å ha rutiner av flere grunner. Jeg liker forutsigbarhet og rutiner, og det inkluderer passende klær.

Jeg håper jeg også kan gi dattera mi noen av disse vanene. Jeg skifter derfor klær etter frokost, og det har jeg gjort hele livet hennes. Det er dager som føles tyngre enn andre, men da kopler pliktfølelsen seg inn. Noe annet hadde vært utenkelig. Jeg føler meg også bedre når jeg kler meg etter frokost, sammenliknet med å vralte rundt i pyjamasen hele dagen. Jeg tar meg av og til noen friheter i helgene, men helst ikke, for jeg liker ikke å avvike fra rutinene. Jeg tenker på samme måte når det gjelder lesing. Dattera mi ser derfor at jeg leser en del, og jeg håper at det kan smitte over på henne.

Det kunne aldri falt meg inn å kjøre dattera mi til skolen eller å hente henne på ettermiddagen iført pyjamas. Jeg kjenner ikke noen som synes at det er naturlig, men det ble en del styr for noen dager siden da det ble kjent at rektoren ved en skole i England hadde skrevet et brev til foreldrene der hun ba dem kle seg skikkelig før de tok barna til skolen. Det skal t.o.m. ha vært noen foreldre som møtte opp til foreldremøter og juleavslutningen, altså på ettermiddagen, i pyjamas. Dette er et intervju med rektoren:

Det var noen foreldre som ble ganske forarget og møtte opp i pyjamas bare for å demonstrere, men jeg tror rektoren fikk mange positive tilbakemeldinger også. Jeg lurer på om dette bare kan skje i England, der det kanskje er større sosiale forskjeller. Det er sannsynligvis noen barn som aldri ser at foreldrene gjør noe særlig eller at de bryr seg om noe. Jeg har vært veldig oppmerksom på at den type atferd kan gå i arv, så jeg har anstrengt meg for å vise alternativer. Jeg gjør derfor mye forskjellig selv om jeg er hjemme. Jeg har mistanke om at det som skjedde i England hadde resultert i en bekymringsmelding til barnevernet her.

Jeg har en enkel filosofi, og i tillegg til å holde dattera mi aktiv med de fritidsaktivitetene hun liker, tror jeg det er viktig at vi som foreldre har det bra. Hvis vi har det bra, er sjansene store for at jenta har det bra. Da kan vi gjøre en god jobb. En kan unne seg litt egoisme iblant, men det er grenser for langt en kan gå. Jeg blir ikke å se i pyjamas utenfor skolen, verken med det første eller siste.

Når det gjelder klær har det med selvdisiplin å gjøre, og hvis en ikke har noe, kan det gå  ut over barna. Det er ikke alltid jeg er veldig innstilt på å gå en tur med familien heller, men jeg gjør det likevel, og angrer aldri. Disiplin har som regel positive ringvirkninger. Hvor mye disiplin har du om morgenen? Har vi rett til å gjøre det vi vil når vi vet at det vil gå ut over barna? Det burde egentlig være et totalt unødvendig spørsmål.

Dette er likevel relevant for det jeg har skrevet om psykisk helse. Det er kommuner som ikke tilbyr noen hjelpe eller støttetiltak i hjemmet. Hva gjør en hvis en er syk og pliktfølelse ikke er nok?

 

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

3 responses »

  1. Jeg tar på meg skikkelige klær om jeg skal ut, men om jeg bare skal være hjemme, skifter jeg ikke før halv tre på hverdagene. Det er fordi jeg ikke vil skitne til de rene klærne (for eksempel under husarbeidet) før samboeren kommer hjem fra jobb. Hadde jeg hatt barn, ville jeg nok skiftet etter frokost, slik du gjør, for jeg har tenkt litt på det at det ikke ser ut som jeg gjør noe om hverdagene når jeg går i nattklærne, men da hadde jeg måttet skifte to ganger daglig pluss skiftet før natten. En annen ting jeg har tenkt på, som er litt i samme gate, er at jeg skal slutte å spise på farten. Ortodokse jøder har forbud mot å spise stående på gaten.

    Svar
  2. Jeg synes det kan være vanskelig å se forskjell på joggeantrekk i bomull og pyjamas. Joggeantrekk er vel innenfor, og pyjamas utenfor.

    Svar
  3. Joggeantrekk høres greit ut, for det betyr formodentlig at en har skiftet siden en stod opp. Jeg savner ellers å være litt lat, men jeg er nok ekstra forsiktig nå som jeg har ei datter som mer enn gjerne overtar mine dårlige vaner. Det forbudet som ortodokse jøder har er forresten ikke dumt. Jeg treffer til stadighet på folk som spiser mens de er i bevegelse, og jeg er nok ikke uskyldig selv. Det fungerer sjelden for min del, for jeg er en skikkelig sølekopp.

    Svar

Legg igjen en kommentar

