RSS Feed

Du er løsningen

Jeg var elev på Hauge skole på 1970-tallet. Det var ikke mye snakk om tiltak mot mobbing på den tida. Det er ikke mangelvare i dag, uten at det løser problemet.

Jeg var elev på Hauge skole på 1970-tallet. Det var ikke mye snakk om tiltak mot mobbing på den tida. Det er ikke mangelvare med skiftende moteretninger i dag, uten at det løser problemet.

Depresjon, selvskading, angst, suicidale tanker, problemer med relasjoner og arbeid etc. Dette er noen av konsekvensene av mobbing og det høres ganske alvorlig ut, synes du ikke? Det gjør de fleste, men det setter oss ikke i bevegelse likevel. Sannheten er nok at vi ikke bryr oss hvis det ikke rammer oss selv, for vi liker å vinne. Hvis en kollega eller en annens barn blir mobbet, vinner vi eller vårt barn. Det er det som betyr noe i et konkurransedrevet samfunn.

Mobbing er dessverre alltid aktuelt, men det har vært to saker i nyhetene i det siste som kanskje gjør det ekstra aktuelt. Jeg referer til de to 13-åringene som kanskje har sultet seg ihjel. Det burde aldri ha gått så langt. Noen burde ha grepet inn tidligere. Jeg skal ikke si noe om de to sakene fordi det er så lite som er kjent, men det ser i alle fall ut som at mobbing har vært en viktig årsak. Mobbing er totalt ødeleggende, men du kan komme gjennom det hvis du har god støtte fra familie og venner. Det er faktisk ikke sånn, som en noen ganger kan få  inntrykk av, at mobbing gjør deg sterkere. Det er ikke sånn at mobbing styrker deg og lar deg vinne seire seinere i livet. Du blir ikke tøff av å bli sparket, ydmyket og bokstavelig talt dratt ned i driten. Du kommer ikke over dette hvis noen sier at du bare må komme deg gjennom det.

Det er de rundt deg som får deg på beina igjen. Hvis offeret ikke har noe støtte hos sine egne, kan han/hun prøve å få den fra andre. Det er altså ikke noe en kan kjempe seg gjennom på egen hånd, ikke hvis en skal klare det uten å dra med seg for mye baggasje. Det er ikke lett å be om hjelp, men det er det beste ofrene kan gjøre, for det hjelper ikke å lide i stillhet. Det er grunnen til at jeg blir litt irritert når jeg hører eller leser om noen som hevder at de klarte seg fordi de var sterke. Det høres flott ut når noen sier at mobbingen gjorde dem sterkere. De tillot ikke mobberne å vinne, men det er i beste fall en enfoldig person sier slike ting.

Det er viktig at en rapporterer dette når det skjer på skolen, men jeg er egentlig skeptisk til alle mulige tiltak. Det er alltid store forventninger til at mobbingen blir avdekket gjennom elev og foreldreundersøkelser, og det er langt fra alle tiltak som hjelper offeret. Jeg har jobbet som lærer i fem kommuner og de fleste skolene har hatt prosedyrer for mobbing. Jeg har blitt oppfordret til å fylle ut et skjema for å starte en formell mobbesak, men ingenting har skjedd. Det blir lagt vekt på en positiv dialog med mobber/offer og foreldre. Jeg har erfaring med at mildere former for mobbing har opphørt, men når den blir fysisk og spesielt når det er flere mobbere, gjerne skjult mobbing, har det ikke fungert med positive samtaler. Jeg har opplevd at et helt ungdomstrinn har inngått en pakt der ingen ville snakke, enten  det dreide seg om lojalitet eller frykt for hevn. Jeg hadde sågar en sjef som foreslo at offeret skiftet skole. Det var lettere enn å gjøre noe med problemet.

Det er noen rare myter i omløp. Det virker som at noen tror at mobbing er en del av oppveksten. Hvis en ikke vil høre på et barn som hevder å være et mobbeoffer, eller hvis en sier at offeret bare trenger å ignorere mobberen, gir en inntrykk av at vi kan godta mobbing. Det er ikke så ille som offeret hevder. «Du er bare litt hårsår.» Det er også en myte at mobbere vokser det av seg eller at vi ikke kan lære denne atferden i voksen alder.

Dette er et stort problem og det angår oss alle. Det er som med rasisme, et annet problem som offisielt ikke finnes i Norge. Det er én person som kan løse dette, du. Jeg oppfordrer derfor alle til å være løsningen.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

One response »

  1. Tilbaketråkk: Felles ansvar | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

