RSS Feed

Borgerlønn

Bloggeren Karen Christine Patrick lobber for borgerlønn i USA eller en garantert minimumsinntekt for alle innbyggerne. Det betyr at alle innnbygerne får en månedlig utbetaling. Jeg kan allerede høre de ensomme trollene der ute som drar i gang den gamle leksa om late navere og kronisk syke som ikke takler litt motgang i livet. Det blir kanskje mye å gjøre for trollene de neste årene, for dette kan bli framtida.

Det høres ut som en ekstrem form for sosialisme der staten tar seg av deg fra fødsel til død, men det er ikke sikkert vi har alternativer. Den amerikanske økonomien har vært i «recovery» siden 2006. Det innebærer en økt aktivitet i markedet, ofte gjennom redningspakker, for å få landet ut av en økonomisk depresjon. Det gjenstår å se om USA går over til vekst i 2016, men da Federal Reserve heva renta rett før jul, signaliserte de at de endelig hadde kommet seg gjennom denne langvarige krisa. Jeg var inne på i Du er demokratiet og Europa i krise at det kanskje er for tidlig å friskmelde økonomien, men det som er like interessant er hva som skjer etter at veksten starter igjen.

Det er nemlig et annet spørsmål om vekst og opprettelse av nye jobber betyr jobber som betaler godt nok. Jeg har nevnt i tidligere innlegg at statsgjelda i USA tilsvarer like under $ 160 000 per skattebetaler, og studiegjelda er på ufattelige $ 1,2 trillioner. Arbeidsledigheten er på 5,1 % i USA, men hvis en tar med de 6,5 millioner deltidsansatte som ønsker en heltidsstilling, og de som har gitt opp å få en jobb, er ledigheten 10,3 %. Dette illustrerer litt av problemet i USA, og det er ikke utenkelig at vi får den samme utviklingen her også.

Det blir stadig større krav til effektivisering. Amazon er bare ett av mange selskaper som satser på roboter. De kjøpte faktisk et selskap i 2012 (Kiva) som produserer roboter. Denne videoen viser at de fremdeles trenger mennesker, men behovet er sterkt redusert, og det er neppe snakk om høyt betalte jobber. Det er kanskje ikke lenge til du kan bestille bøker og elektronikk som er helt uberørt av menneskehender.

Jeg har vist videoer i tidligere innlegg som tar for seg den samme utviklingen i butikker, hotell og bilfabrikker.  Det jobbes med å utvikle roboter som kan ta over mange av oppgavene til sykepleiere og journalister, og det er ikke utenkelig at maskiner tar over alt arbeidet i banker, forsikringsselskaper, skatteetaten etc. Vi er på vei mot et samfunn der mennesker ikke jobber. Hva skal vi gjøre da?

Det er 2o nederlandske byer som skal gjennomføre et interessant forsøksprosjekt i år. Jeg vet ikke om de tenker på teknologi eller om de har omsorg for de som blir ofre for den økende fattigdommen, men det ser i alle fall ut som de skal teste ut en form for borgerlønn. De skal betale ut £ 660 i måneden til noen utvalgte grupper som mottar ytelser fra kommunen, og dette er penger de kan beholde selv om de har annen inntekt. Det er kanskje starten på det som blir en garantert minsteinntekt. Les om det i The Guardian.

Det kan demme opp for store sosiale problemer og det som kanskje blir den største trusselen i framtida, kjedsomhet. Hva skal vi gjøre hvis vi ikke har noe å gjøre? Vi må kanskje omdefinere hva arbeid er. Vi har en tendens til å tenke på lønnet arbeid som viktig samme hva dette arbeidet består i. Det spiller ingen rolle hva du gjør, så lenge du har en eller annen aktivitet, og får utbetalt lønn. Det er liksom ikke rett at noen skal utnytte evnene sine hvis det innebærer noe mange ikke definerer som arbeid. Holdningen i NAV er som regel at det er moro med hobbyer, men det er ikke det samfunnet trenger fra deg. Vi skal ikke betale folk for å ta seg av slektninger eller snakke med de gamle på alders/sykehjem. Det er mer enn den grunleggende hjelpen disse har behov for, og i en effektiv bedrift kan vi ikke tillate lite relevante arbeidsoppgaver.

Jeg skriver mye på denne bloggen. Jeg jobber også med to prosjekt som jeg håper skal bli gitt ut i bokform etter hvert. Det er sannsynligvis ikke bøker som gjør meg rik, men hvis jeg får en kontrakt vil jeg hevde at dette er en nyttig tjeneste. Jeg opplever det dessuten som meningslfullt, og etter å ha tvunget meg selv gjennom mange vanskelige år i arbeidslivet, mener jeg faktisk at jeg bør få drive med noe som gir meg en glede jeg nesten ikke har opplevd før. Det vil muligens ikke være et arbeid som kan forsørge meg, men i et samfunn der det er plass til færre menesker på arbeidsmarkedet må vi utvide det vi legger i begrepet arbeid.

De var nok litt for optimistiske eller negative, alt etter hvordan du ser det, på 1930-tallet. Da trodde økonomen John Maynard Keynes at arbeidsuka ville bli redusert til 15 timer. Han hadde rett i at vi ikke trenger å jobbe mer enn det. Levestandarden har økt enormt, men det er stort sett bedriftseierne som sitter igjen med den store fortjenesten. Det er nok mange i dag som elsker å jobbe, men som hater jobben sin. De holder ut fordi de ikke har noe valg. Det blir spennende de neste årene å se om bedriftene våger å bryte dette mønsteret. Hvis vi snart kan begynne å se konturene av Keynes’ framtidsvisjon, vil det være spesielt viktig at du har et liv utenfor jobben.

 

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

