RSS Feed

Hjernekontroll

When dreams become more important than reality, you give up travel, building, creating. You even forget how to repair the machines left behind by your ancestors. You just sit, living and reliving others lives left behind in the thought record. Fra den første episoden av Star Trek i 1966.

Jeg flyttet tilbake til Haugesund for 1,5 år siden etter å ha bodd 6 år i kommuner med et betydelig lavere innbyggertall. Jeg bodde dessuten i den lille bygda Vikebygd i Vindafjord kommune (40 km utenfor Haugesund) de siste 4 årene før vi flyttet.  Det var derfor litt overveldende å komme tilbake til en by som hadde gått gjennom en god del forandringer, og det føltes som at menneskene hadde forandret seg også. Det er ikke lett å kjøre bil i en en by der rundkjøringene har ulike kjøremønstre og de fleste menneskene har et kortere oppmerksomhetsspenn enn en gullfisk. Smarttelefoner får hovedskylda for at dette spennet har falt fra 12 til 8 sekunder siden 2000 (en studie fra Kanada).

Jeg har hatt noen tanker om trafikken i hele år, men bestemte meg for ikke å skrive om menneskelig atferd i trafikken. Det virket som en interessant nok observasjon, men ganske opplagt. Jeg leste imidlertid et par artikler i Guardian for noen dager siden der de oppsummerte året. Den ene tok for seg en farlig selfie trend som har spredt seg i 2015. Det er nemlig noen som er villige til å gå veldig langt for å få et spesielt skrytebilde. Hva kan være grunnen til dette?

Det kan virke som at vi har blitt låst i en sosial media-modus. Jeg ser som bilist mange fotgjengere og syklister som tar store sjanser uten at de er klar over det. De bare fortsetter i samme kurs og fart, og selv om et fotgjengerfelt gir de gående visse rettigheter, er det ikke nødvendigvis lurt å stole på at bilistene følger godt nok med. Det kan lett oppstå misforståelser. Noen ganger lurer jeg på om de var klar over at de krysset ei gate med ganske stor trafikk, for de løftet aldri blikket.

Jeg vet ikke om bilister er i samme modus, men det blir gjort en del rart blant de harde trafikantene også. Det hadde ikke overrasket meg hvis avhengigheten vår til diverse håndholdte enheter og bærbare pc’er påvirket atferden vår i alle situasjoner. Det er noen som mener at omfattende bruk av internett, og spesielt sosiale medier, forandrer hjernen. Vi er sosiale og når vi får et verktøy som benytter seg av hjernens ønske om å kommunisere, er det ikke utenkelig at dette verktøyet former den hjernen som skapte verktøyet. Jeg har hørt mange si at sosiale medier er bra for oss, ikke minst for de som har vansker med eller ikke kan kommunisere muntlig. Jeg foretrekker skriftlig kommunikasjon selv og forstår derfor den tankegangen, men den kan være problematisk også. Det er derfor et poeng for meg å kommunisere med andre ansikt til ansikt, ikke alltid fordi det er nødvendig, men for å ha den kontakten med verden. Spørsmålet er om sosiale medier er et supplement til det sosiale livet vårt eller om det erstatter det.

To som sitter på kafe og snakker mens de ser på telefonene sine. De bruker både verbalt og ikke-verbalt språk.

Disse to er er kanskje på sosiale medier, men de snakker sammen og bruker både verbalt og ikke-verbalt språk. Foto: Nenetus via freedigitalphotos.net

Vi bruker bl.a. ansiktsuttrykk, intensitet i stemme og kroppsspråk, øyekontakt og timing når vi snakker med noen. Vi trenger dette ikke-verbale språket hvis vi bruker f.eks. et kamera sammen med Skype, men vi mister ellers dette hvis det utelukkende dreier seg om tekst. Det som gjør at noen er bekymret er at vi bruker den venstre hjernehalvdelen mer enn tidligere. Det høres i utgangspunktet ikke så dramatisk ut for det er den sida som styrer det akademiske, språket, leseferdigheter, logikk, rasjonalitet etc. En skulle tro at vi kan klare oss fint med det, men den høyre sida er likevel viktig. Det er der følelser, kreativitet og evnen til å forstå det vi ser styres fra. Vi kan fungere med en hjerne som bruker venstre sida mest, og jeg har hørt om eksempler der et barn har fått operert vekk en stor del av høyre side. De klarte seg fordi venstre side tok over mye av den jobben høyre halvdel hadde gjort. Jeg tror likevel det blir noe annet når vi har hele hjernen intakt, men ignorerer den ene halvdelen.

Hvis jeg har forstått det rett er det venstre side av hjernen som styrer kristisk tenkning og logikk. En skulle derfor tro at vi er mer logiske og flinkere til å analysere informasjon enn tidligere, men det er snarere det motsatte som har skjedd. Jeg tror det har sammenheng med at selv om hjernen er delt i to kan ikke de to delene fungere alene. Jeg tror de trenger hverandre. Logikk og kritisk tenkning er ikke det samme uten kreativitet og spontanitet. Tenk deg en lyriker som har et godt språk, men mangler det kunstneriske. Det er det samme med vitenskapsfolk. Uten kreativitet er de ikke annet en enn datamskin, men  denne maskinen trenger kanskje kreativitet for å løse et problem. Jeg tror dette kan være noe av utfordringene for mange autister også. De er kanskje flinke på kritisk tenkning, men mangler kreativitet og intuisjon. Da kan det se ut til at de ikke er så flinke på kritisk tenkning som de faktisk er.

Jeg leste et sted at twitter og facebook utelukkende er et gode fordi de utvikler tankeprosesser i dagens unge. Det er mange som deler nyheter og interessante blogginnlegg på sosiale medier, og internett har utvilsomt den fordelen at det er lett å spre informasjon. Brukere av nettet må derfor ta stilling til komplisert informasjon og behandle den kritisk. Internett har en annen stor fordel også, den har gitt alle en stemme. Noe har likevel forandret seg. Jeg var ikke den eneste som hadde store debatter og var dypt uenige med venner når vi diskuterte en sak før internett ble en del av livet, men vi ble ikke uvenner. Det var ingen som ble verbalt angrepet i form av negative karakteristikker. Det er et hardere klima i dag.

Det har vært et par saker i media de siste dagene som kanskje ikke er nettroll på sitt verste, men jeg mener de viser en manglende selvkritikk. Da Innvandrings og integreringsminsteren Sylvi Listhaug la fram 40 forslag for å begrense strømmen av asylsøkere, var det noen av de politiske motstanderne hennes som beskrev henne som uegnet til jobben. Ifølge en jurist var hun umenneskelig og Dagbladet beskrev ministeren som oppsiktsvekkende ufølsom på lederplass. Det var mye person og lite sak.

Jeg er en stor fan av de originale Star Wars-filmene, og ble overrasket da den nye generasjonen fans kritiserte Carrie Fisher og hevdet at hun ikke hadde eldet med stil. Hun er en flott 59-åring, og selv om Harrison Ford er noen år eldre, er det ikke mange som snakker negativt om han. Det er en dobbelstandard der, for eldre mannlige skuespillere gjør det gjerne bra på kåringer over de mest sexy i Hollywood, og får dermed gode roller til de har passert 60 og vel så det, mens kvinner ikke har lov til å bli eldre.

For å oppsummere vil jeg hevde at et samarbeid mellom venstre og høyre hjernehalvdel er veldig viktig. Verden forandrer seg i et stadig høyere tempo, og det vil være viktig å klare disse raske overgangene. Det er ikke sikkert at alle nevrotypiske klarer det noe bedre enn autister. Jeg er absolutt en tilhenger av teknologi, men den må ikke bli for dominerende i livene våre.

 

Humans have shorter attention span than goldfish

Dan Siegel: How social media is changing our brains

 

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

