RSS Feed

Julehelten

Reinsdyrmotiv på en telysholder minner meg om barndommenns forbilde.

Reinsdyrmotiv på en telysholder minner meg om barndommenns forbilde.

Jeg har alltid vært fascinert av Rudolf, reinsdyret med en nase som lyser rødt. Det er ikke rart, for fortellingen har et veldig positivt budskap. Det er et budskap som passer godt inn i en autistisk julefeiring.

Rudolf ble kastet ut av treningsprogrammet for nissens reinsdyr, selv om han utmerket seg med en god take off. De kunne ikke godta en som var annerledes. Han ble også mobbet av de andre reinsdyrene. Han bestemte seg derfor for at det ville være bedre for alle, inkludert hans egen familie, hvis han forsvant. Han stakk av og endte etter hvert opp på Island Of Misfit Toys, sammen med leker som ingen ville ha.

Rudolf kom tilbake og reddet jula. Nissen hadde nemlig avlyst jula fordi de ikke kunne se noe i stormen, og dermed kunne de heller ikke levere gavene. Rudolf ble dermed lederen. Han viste vei. Dette er en amerikansk fortelling og det amerikanske samfunnet liker individualitet. De liker de som ikke følger strømmen, samtidig som denne holdningen ikke strekker seg langt nok. Autister, minoriteter og spesielt kvinner fra minoriteter blir nok ikke oppmuntret til å lede i like stor grad som hvite menn.

Men Rudolf er en helt som sender barna et positivt budskap. Det er vi voksne som må tilpasse undervisningen litt. Jeg oppmuntrer dattera mi til å tenke selv og til å gå sine egne veier, men hun må likevel være klar over at det er noen regler/rammer hun må holde seg innenfor. Noe annet hadde ikke vært rettferdig, verken for nevrotypiske eller autister. Det er lett å si, som noen autister gjør, at vi er alle innenfor en naturlig variasjon. Det betyr ikke at alle har de samme mulighetene eller at det er større forståelse for autister enn tidligere.

Jeg har heiet på Rudolf siden barndommen og satser på at jenta mi skal skape ei framtid på samme måte som Rudolf gjorde. Jeg skal bidra så godt jeg kan med å støtte henne, men jeg kan ikke late som at livet ikke byr på utfordringer som nevrotypiske ikke møter på.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

2 responses »

  1. Da kan det jo være hyggelig å vite at Rudolf nesten må ha vært en simle, ettersom bukkene ikke har horn i jula😀

    Svar

Legg igjen en kommentar

