RSS Feed

Følelsesmessig balanse: Negative tanker er ikke nødvendigvis negativt

The right choice is hardly ever the easy one.
Rick Riordan, The Throne of Fire

Jeg starter med et sitat som kanskje er så opplagt at det ikke burde eksistere som et sitat, men det finnes i mange ulike varianter. Denis Waitley har formulert det på en litt annen måte.

There are two primary choices in life: to accept conditions as they exist, or accept the responsibility for changing them.

Eidsborg stavkyrkje er blant de minste, men har en fascinerende historie.

Eidsborg stavkyrkje er blant de minste, men har en fascinerende historie.

En tar på seg et stort ansvar når en tar initiativ til disse forandringene, men det er en nødvendig del av et godt liv. Jeg fikk mange gode minner tilbake for et par dager siden da jeg tenkte på Tokke, en kommune i Vest-Telemark der vi bodde i fire år. Disse tankene kom tilbake i forbindelse med at jeg nevnte Draumkvedet, den kjente folkevisa som ble funnet i nettopp Tokke, og at jeg skriver om våre erfaringer i forhold til NLD og autismespekteret. Jeg har tenkt en del på de menneskene vi traff mens vi bodde der. Vi opplevde ikke bare glede i Tokke, men jeg tenker spesielt på noen få som betydde mye for oss.

Vi hadde ikke noe valg. Vi måtte flytte, ikke minst for å forandre på betingelsene, som Denis Waitley er inne på, men det betydde også at vi måtte forlate mennesker vi ville ha i livene våre. Vi måtte gjøre det samme da vi to år seinere reiste fra Meløy i Nordland, og kona mi måtte gjøre det da hun flyttet fra USA for tretten år siden. Det er også nødvendig at barna forlater redet når tidspunktet er inne, for det kan bli negativt å vente for lenge. Resultatet ble positivt for vår del da vi flyttet fra Dalen, men jeg har likevel et visst vemod selv nå tre år seinere. Jeg ble lettere sjokkert da det gikk opp for meg at det bare er tre år siden vi reiste fra vennene våre i Dalen. Det har skjedd mye siden den tid og det føles litt fjernere.

Det er en klisjé, men det blir gjerne sagt at de ansatte er de viktigste ressursene i en bedrift. Dalen var ikke kjent for at de hadde de beste lederne, men det var noen veldig dyktige folk på skolen, i barnehagen og i Tokke IL. Jeg skriver en del om livet med NLD/autisme og tenker på de valgene vi har gjort. Vi gjorde det rette da vi flyttet til Dalen, men det var nok rett å flytte derfra også på det tidspunktet vi gjorde.

Vi gikk ofte tur på campingplassen i Halsa, Meløy. Dette er den vakre utsikten mot Holandsfjorden.

Vi gikk ofte tur på campingplassen i Halsa, Meløy. Dette er den vakre utsikten mot Holandsfjorden.

Valgene er en del av den positive utviklingen vi har hatt, og vi hadde sannsynligvis ikke fått denne framgangen hvis vi hadde vegret oss, men det er likevel ikke uten vemod jeg tenker på de menneskene vi forlot. Det er litt som å lese en god bok eller bok-serie. Personene i boka følger meg i lang tid, ofte i årevis, men jeg blir litt trist når det er over. Jeg vet at det virkelig er slutt, at vi ikke får flere nye minner sammen når jeg har lest den aller siste sida. Jeg har tenkt på Frodo i Ringenes Herre siden jeg var 16 år og det er faktisk ikke negativt. Det gjør det indre livet mitt rikere. Det er imidlertid noen som ikke klarer å skille mellom ulike følelser, og når jeg skriver om vemod, nostalgi og sentimental lengsel er det noen som leser depresjon, melankoli og tungsinn.

Jeg ser ikke på nostalgi og det å savne noe eller noen, samtidig som jeg aksepterer at det ikke kommer tilbake, som noe negativt. Jeg tror det er en del av det rike indre livet jeg har. Det er en del av de erfaringene mennesker må gjøre. Jeg deler ikke så mye av det med andre, nettopp fordi det som regel blir misforstått. Jeg liker å utforske det indre livet mitt, men det er beklagelig at noen ikke ser forskjell på vemod og depresjon. Det er noen som også ser ut til å tro at de alvorligere stemningene nedstemthet og sorg er sykdomstegn som trenger behandling. Det er vanskelig å se for seg at noen går gjennom livet uten at de opplever den vanskelige sida.

Det er uforståelig for meg at noen kan anklage meg for psykisk sykdom. Jeg lurer noen ganger på hvilket univers disse anklagerne kommer fra, for jeg vil hevde at jeg har vist et sunt virkelighetssyn. Sannheten er at det var ting som ikke fungerte i Dalen og Meløy, og jeg var villig til å akseptere sannheten. Forandringene har vært bra både for meg selv og for familien. Jeg vil si at det er sunnhetstegn når jeg ikke later som at livet er perfekt, men gjør noe med utfordringene.

Noe av det jeg ville formidle i dette innlegget var bl.a. positive tanker om Dalen og Meløy, og livet. Livet smiler ikke til oss hver dag, men det gjør vel på en måte det likevel, for det er ikke normalt å leve i en uendelig lykketilstand. Du trenger faktisk ikke medisiner hvis du har noe vemod. Jeg tror likevel de fleste kan si at de ikke har det så verst. Vi er også der.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

