RSS Feed

Autisme og kosthold

Jeg har vært opptatt med å skrive på manuskriptet denne uka. Jeg skriver en del tekster som jeg håper et forlag vil interessere seg for og jobber for tiden med flere innlegg som jeg ikke skal publisere på bloggen. Jeg tar en liten pause i dag for å skrive om noe jeg har tatt for meg mer utførlig i tidligere blogginnlegg, kostholdet. Vi er en familie som har kuttet ut gluten og melk. Vi har blitt anbefalt å kutte det ut helt, men det er ikke lett. Det er mange som antar at vi kan drikke/spise produkter som inneholder laktosefri melk, men problemet er ikke melkesukkeret. Det som påvirker oss er proteinet kasein.

Det er hovedsakelig to grunner til at vi følger denne dietten. Den ene innebærer et alvorlig helseproblem hvis vi ignorerer advarslene. Jeg får magesmerter og kraftig kvalme de gangene jeg prøver, og det hender jeg har prøvd fordi de aller fleste legene jeg har snakket med påstår at jeg kan spise så mye hvetemel og melkeprodukter jeg ønsker. De kommer gjerne også med antydninger om at jeg kan unngå disse symptomene hvis jeg ønsker det. Jeg vet av erfaring at selv en moderat mengde er en dårlig idé. Men den kanskje viktigste årsaken til å holde seg til en streng diett er behandling av autisme.

Det finnes ingen kur for autisme, men mange kan få bemerkelsesverdig framgang med ulike typer intervensjoner. Eksempler på dette kan være kognitiv atferdsterapi og ergoterapi, men kostholdet har mye å si også. Det har ikke vært så mye fokus på dette i det offentlige helsevesenet, og det er mange der som er mer komfortable med å diskredittere den suksessen mange foreldre har hatt enn å sette seg inn i den forskningen som har blitt gjort. Det har nok blitt sett på som veldig alternativt, selv om det er mange barn som har vist bemerkelsesverdig framgang.

Det har vært en del forskning på mus som tyder på at det er en link mellom bakterier i magen og hjernefunksjonen. Det har vært vanskelig å finne liknende svar hos mennesker og forskerne kan derfor ikke gå lenger enn å si det er en forbindelse, som er noe annet enn å si at det er den direkte årsaken. Dette tyder likevel på at en kan påvirke det som skjer i hjernen ved å spise rett. Det virker å være en økende interesse for å forske på dette og det kan altså se ut til at det er noe i den biomedisinske dietten mange på autismespekteret har hatt nytte av. Da er det heller ikke overraskende at vi har sett en forbedring etter at vi startet med denne dietten, og at vi opplever tilbakefall hvis vi slutter.

Det er en ganske dyr diett, men det kan være store forskjeller mellom butikkene, også i samme kjede. Jeg brukte tid på å bake brød tidligere, med veldig blanda resultat. Det er jammen ikke lett å bake med de alternative melslagene og det smaker som regel så dårlig at du gruer deg til det neste måltidet. Det er derfor en stund siden jeg bakte selv, men jeg fant ut at det ikke ble stort billigere heller. Det var også vanskelig å få tak i de ingrediensene jeg trengte og det var derfor mest praktisk å kjøpe brød. Det er populært med sunne alternativer i dag, og mange spiser glutenfritt selv om de ikke trenger det, men det er ikke nødvendigvis alt som er like heldig.

Glutenfri cornflakes er ikke spesielt sunt.

Glutenfri cornflakes gir raskt energi, men en blir raskt sulten.

Jeg har sett litt på noen av de produktene som butikkene tilbyr og det er ikke bare til å hive innpå. Dattera mi har veldig lyst på cornflakes, men jeg er litt restriktiv etter som vi nesten har kuttet ut sukker (vi holder oss stort sett til  lønnesirup). Mais er naturligvis hovedingrediensen i cornflakes og de neste ingrediensene er sukker, salt, dekstrose (glukose) og invertsukker (like deler fruktose og glukose). De som er veldig opptatt av sukker snakker gjerne om glykemisk indeks (GI). Dette forteller hvor mye og hvor raskt en matvare øker blodsukkeret. Det sier vel det meste om cornflakes at dekstrose blir brukt i intravenøs væske på sykehuset fordi det hever blodsukkeret raskt. Det brukes også i tabletter og gel som diabetikere tar for å få opp blodsukkeret hvis det er for lavt. Cornflakes har i utgangspunktet en høy GI, og det blir ikke bedre av at mange topper det med sukker eller syltetøy.

Det er ikke direkte farlig, men det er noe en bør være forsiktig med, og American Heart Association anbefaler at kvinner ikke får i seg mer enn seks teskjeer dekstrose og menn ni teskjeer per dag. Ingredienser står oppført fra mest til minst. Den største ingrediensen står altså først og den minste sist. Når sukker kommer som nummer to og dekstrose som nummer fire i cornflakes skjønner vi at dette produktet gir raske karbohydrater som ikke kommer til å vare lenge. Jeg har ikke undersøkt hvor mange produkter som inneholder dekstrose og andre typer karbohydrater, men tipper at det finnes i veldig mye. Vi kjøpte tidligere ganske dyre melke/glutenfrie pølser som heller ikke hadde dekstrose, men gikk over til et billig alternativ i en periode. Det viste seg at de pølsene hadde dekstrose, så vi byttet tilbake. Det koster å spise sunn mat, men det er verdt det.

Hvis du er følsom for gluten betyr det at du må holde deg til det som er naturlig fri for gluten. De aller fleste kan bruke hvetestivelse, men det er viktig å være klar over at det inneholder gluten. Mange glutenfrie produkter inneholder hveteprotein, hvetestivelse og melkeprotein. Det er også mange produkter som har skummemelkpulver i seg. De er altså glutenfrie, men ikke kaseinfrie. Jeg har forstått at det ikke er nok med den store skriften som sier at en vare er glutenfri. Jeg har vært nødt til å granske innholdslistene nøyere enn en advokat går over en kontrakt, og det er ofte virkelig liten skrift.

Grønn cola har noen fordeler for diabetikere.

Grønn cola har noen fordeler for diabetikere.

Vi drikker ikke mye brus, men når en følger en diett på et stramt budsjett er det fristende med litt ekstra en gang i blant, og noe som ikke koster så mye. Det er ikke det at det ikke finnes gode alternativer på det aller meste, men det koster.

Jeg oppdaget en grønn Cola sist sommer og tenkte at det kunne være et alternativ. De har byttet ut en tredjedel av sukkeret med stevia, et naturlig søtningsstoff som kommer fra en sør-amerikansk plante. Det har den fordelen at det ikke øker blodsukkeret og tåler oppvarming uten at det mister søtsmaken, men det er mange som mener at det er bitrere enn alternativene og har en kunstigere smak. Det blir fokusert mye på at det som er naturlig eller utvinnet fra naturen, må være sunt. Jeg vet ikke helt om jeg stoler på det, og brusprodusentene har en tendens til ukritisk å kjøre på med noe de mener er naturlig, men bytter til noe annet når forskning har gitt produktet et dårlig rykte.

Vi holder oss også helt unna meieriprodukter. Det går veldig fint når det gjelder vanlig melk. Vi bruker risdrikk og havredrikk (tilsatt kalsium, vitamin B12 og D), og jeg synes sistnevnte fungerer like godt til baking som vanlig melk. Vi baker derfor mange av «fristelsene» vi unner oss. Det ligger mye arbeid og organisering bak når dattera vår skal i bursdager, på overnattingsturer med speideren eller overnatting hos venner. Vi strekker oss langt for at hun skal få de samme opplevelsene andre barn har, og vi har klart det så langt. De som kritiserer oss har ikke sett det dramatiske før og etter-bildet. Vi må gi avkall på noe, men det er absolutt verdt det.

Videre lesning:
Dette kan du spise
Dextrose
Når sunn mat gjør deg dårlig
Bakterier i magen påvirker hjernen
The Tantalizing Links between Gut Microbes and the Brain

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

2 responses »

  1. Jeg har IBS og har måttet prøve ut en del forskjellig i den sammenheng. Glutenfritt funket ikke egentlig for meg, verken sånn eller slik. (Utelukker ikke at det kan fungerer for dere, altså!) Jeg merket en bedring, men det hadde mest sannsynlig med at fiberinntaket mitt var lavere siden jeg ikke kunne spise grovbrød i den perioden. Jeg virker å ha det best, både i hode og mage, på en diett med nokså lettfordøyelig mat. Mye surdeigsbakst, men av siktet mel (økohvete eller spelt). I tillegg må jeg ta tilskudd av magnesium, B-vitaminkompleks og melkesyrebakterier. Jeg trodde egentlig ikke at sistnevnte hjalp, så jeg kuttet dem ut, men innen en uke blusset mageproblemene opp, jeg fikk problemer med å sovne, og jeg hadde mer uro i kroppen, så da begynte jeg å ta dem igjen.

    Svar
    • Jeg kjenner meg egentlig igjen i din beskrivelse. Vi bruker også melkesyretabletter og den melke/glutenfrie dietten er mest p.g.a. autisme. Den har vist seg effektiv der, men leger hevder at gluten ikke har noe å si for IBS. Jeg blir imidlertid veldig mye dårligere når jeg får i meg gluten og/eller melk. Det virker som at jeg har valget mellom konstant kraftige symptomer og bare perioder av det. Jeg gjør det som er mulig akkurat nå, men kommer nok til å prøve ut flere ting.

      Svar

Legg igjen en kommentar

