RSS Feed

Akseptering

Det er noen som har lest dette innlegget de siste dagene. Jeg synes det er verdt å publisere innlegget på nytt, og jeg har to hovedbegrunnelser:

1. Jeg håper dette kan hjelpe andre foreldre som kanskje er usikre på hva de skal gjøre.

2. Jeg vil også minne utenforstående på at det aldri er er en god idé å dra forhastede slutninger (jump to conclusions, som de gjerne sier på engelsk).

Jeg skriver om dattera mi i dette innlegget og hun har fortsatt den fine framgangen hun hadde vist da jeg skrev inlegget for et år siden. Hun har nettopp startet med klarinettundervisning på kulturskolen. Vi anbefalte også at skolen kjøpte det kognitive verktøyet KAT-kassen (CAT står for cognitive affective training), noe PPT senere også har anbefalt at skolen gjør. Hun får et bedre liv fordi vi som foreldre har vært veldig aktive.

John Olavs skriveloft

puslespill Ulike versjoner av puslespillbiter har blitt brukt som symboler for å skape forståelse for autisme siden 60-tallet. Da var det mye en ikke forstod, mens puslespillet i dag like mye symboliserer vanskelighetene disse har med å finne seg til rette i fellesskapet.

World Autism Acceptance Day blir markert 2. april. Jeg er ikke så opptatt av denne dagen fordi jeg har 365 slike dager hvert år. De som har fulgt bloggen min over tid har kanskje lagt merke til at jeg skriver om mange ulike emner, men at det er to emner jeg er spesielt opptatt av, autismespekteret og barnevernet.

En bruker gjerne ordet acceptance i forbindelse med diagnoser i det engelske språket. Vi kunne brukt det fornorskede ordet akseptering, eller godkjennelse/gå med på. Det er snakk om noe en kanskje egentlig ikke ønsker å erkjenne, men som en likevel bør akseptere fordi det er det eneste rette. Hvis en…

View original post 1 252 more words

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

