RSS Feed

Slik hjalp vi vårt barn på autismespekteret

Jeg følger flere norske og amerikanske NLD-grupper på facebook. En 25 år gammel kvinne stilte nylig et spørsmål en en av dem:

Jeg ble nylig diagnostisert med NLD. Jeg er  nysgjerrig, hva slags oppfølging har du fått?

Jeg ble fristet til å svare at hun ikke kunne forvente seg en dritt. Etter at fagfolk har gitt oss denne diagnosen, som ikke er en diagnose, sier de også at det er ingenting de kan gjøre for oss fordi NLD bare har betydelig fellestrekk med asberger. Kvinnen spurte fordi hun ikke følte at den hjelpen hun ble tilbudt, 10 timer med kognitiv terapi og antidepressiva, var tilstrekkelig. Virkelig?

NLD er ikke klassifisert som en diagnose, men mer som et symptom. Forskning fra Yale viser at 80% av Aspies også har NLD. Det er en god del overlapping mellom asberger og NLD, og hvis du har NLD er det en god sjanse for at du har en annen vanske i tillegg. Det er det eventuelle tillegget som sikrer deg hjelp, og hvis du ikke får noen andre diagnoser, får du heller ikke hjelp. Det føles ganske brutalt. Du er i utgangspunktet på egen hånd hvis du er diagnostisert som voksen. Det er litt mer hjelp å få for barn, men selv da er det vanskelig så lenge ingen ønsker å erkjenne gyldigheten av NLD.

Før jeg fortsetter vil jeg legge til at det er den praktfulle fru Ytreland som tar seg av det meste av research relatert til autisme i denne familien, og hun hjalp meg med opplysningene jeg har brukt i dette innlegget.

Det er viktig å ta jobben som barnets forkjempere, men det kan også være risikabelt. Jeg har skrevet mye om det norske barnevernet, og dokumentert metoder som ikke hører hjemme i et demokrati. Det har vært mange tilfeller der en mor har blitt stemplet som psykisk syk, ikke av medisinske fagfolk, men i rapporter skrevet av ansatte i barnevernet. Barnevernet har ignorert diagnoser fra eksperter, for eksempel nevrologer på sykehuset, og anklaget moren for Munchhausen syndrom (de har faktisk anklaget foreldrene for både for lite og for mye omsorg, så det er egentlig ingen muligheter for å vinne). På grunn av dette må en tenke seg godt om før en krever ting fra helsepersonell eller ansatte i barnevernet og PPT. Jeg hørte nylig om en sak der fylkesnemda i Aust-Agder bestemte 4. november at 3 barn skulle tilbake til sin biologiske mor. Det er fremdeles ingenting som tyder på at det kommer til å skje, og morens advokat har derfor anmeldt barnevernet. Dette gjør det vanskelig å vite når en skal insistere på testing og andre tiltak. Jeg lar det være opp til andre foreldre å ta egne avgjørelser, men jeg anbefaler at de ikke argumentere med leger, barnevernet og PPT.

Kosthold er viktig for barn på autismespekteret, og jeg tror for NLD’ere også. Da tenker jeg bl.a. på biomedisinsk behandling. Dette er en kombinasjon av kosthold, medisin og homeopati. Denne behandlingen er effektiv i forhold til å metaller og andre giftstoffer ut av kroppen, bidra til å holde tarmen frisk, øke opptaket av næringsstoffer og forbedre hjernefunksjon.

Du kan gjøre en god del på egen hånd. Vi har opplevd bemerkelsesverdig fremgang etter at vi endret til en glutenfri/melkefri diett. Det er vanskelig å unngå hvitt sukker fullstendig, men vi har drastisk redusert forbruket. Vi bruker honning, agave og kokossukker når vi kan. Vi bruker kokosolje, avokadoolje, olivenolje og druekjerneolje til matlaging og baking. Vi baker brød og kaker med rismel, bokhvete, havremel, mandelmel og kokosmel. Problemet med å gå over til en fullstendig glutenfri diett er at ingenting du baker henger sammen. Vi har vært gjennom noen ekle, billige alternativer, men jeg anbefaler kuzu som en glutenerstatning. Dette produktet har ikke noe smak.

Noen av kosttilskuddene vi bruker er probiotika, fordøyelsesenzymer, omega 3, hvitløk kapsler, multivitaminer (det beste er Nordic Naturals, men de er av en eller annen grunn ikke lenger tilgjengelige  Norge).

Vi anstrenger oss for å unngå kjemikalier i hår og hudpleieprodukter. Vi bruker derfor shea butter, eucalyptusolje, aloe gel, kamilleolje og andre essensielle oljer. Vi kjøper en mild såpe uten sulfat og blander inn essensielle oljer og xantangummi som et bindemiddel (sistnevnte fungerer også godt til suppe, stuing, saus).

Dette fungerer for oss. Folk er forskjellige, og det som fungerer for oss fungere kanskje ikke for andre. Vi er ikke allergiske mot egg, men det er en av de tingene du bør bli testet for. Med hensyn til de tingene du må eksperimentere med selv, må du bare prøve. Dette er helt trygge eksperimenter, men prøv én ting om gangen. Da vet du spesifikt hva som virker. Det er viktig med regelmessige blodprøver for å være sikker på at barnet får nok næring.

Jeg tror du kan gjøre fremskritt hvis du starter med ernæring. Barn på autismespekteret kan være annerledes og interessante. Vi ønsker ikke å miste disse kvalitetene, men det er en del vi kan gjøre i forhold til å lære barna livsferdigheter, endre atferd (raseriutfall og annen upassende oppførsel), lære empati og omtanke for andre. Dette kan gjøres med atferdsterapi, sensorisk terapi og ergoterapi.

Jeg tror en biomedisinsk tilnærming kan være en god vei å gå før terapi. Det kan hjelpe barnet til å respondere på behandlingen. Det handler om å gi barna en best mulig sjanse i livet, som dette paret gjorde. Dette er veldig inspirerende og gir meg håp:

Les mer om biomedisinsk behandling her:

http://www.autism.net.au/Biomedical_treatment.htm

Disclaimer: Vi er ikke leger eller annen type kvalifisert helsepersonell. Vi råder ikke folk til å gjøre noen ting som helst. Vi sier bare hva som har fungert for vårt barn.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

3 responses »

  1. Tilbaketråkk: Utenfor | John Olavs skriveloft

  2. Tilbaketråkk: NLDs mørke side | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

