RSS Feed

Kjedelig er bra

Haugesund 1934

Haugesund (1934) da byen fremdeles luktet litt fisk

Senatoren for New York, Kirsti Gillibrand, skapte litt furore da hun i ei bok omtalte Arlington, Virgina som «a soulless suburb.» Det er mange som snakker om Zürich som Europas kjedeligste by. Robert Doyle, Lord Mayor i Melbourne, sa til en avis at «Adelaide has so little going for it that it sould be shut down.»

De fleste norske byer har nok fått liknende anklager rettet mot seg. En småby som Haugesund er nok utsatt i så måte. Jeg så en reportasje på TV Haugaland for noen uker siden i forbindelse med at høgskolen startet det nye skoleåret. Skolen har bl.a.maritime fag, og kanalen intervjuet en mann fra Latvia som utdannet seg til noe innen skipstransport. Han hadde studert i St. Petersburg og Moskva, og var nok litt skeptisk til lille Haugesund.

For en som elsker de virkelig store byene, er det neppe tilfredsstillende å bo i Haugesund, men det er godt det finnes noe for alle. De som liker metropolene må gjerne flytte ut av landet der disse finnes, men det er faktisk en grunn til at mange bor i småbyer, og at de som flytter til de store byene bor i forsteder. Vi må ha de kjedelige tingene.

Det er sikkert mye spennende i byer som New York, Philadelphia, Chicago, Paris, men du flytter sannsynligvis ikke til sentrum hvis du vil ha et fredelig, forutsigbart liv der ungene kan gå til skolen. Du flytter ikke sentralt hvis du vil ha en rimelig leilighet eller lite kriminalitet heller. Da ønsker du faktisk noe kjedelig. Det er nok mange haugesundere som ser for seg at de har en urban livsstil. Det stemmer vel på noen områder, men byfolk til tross, vi er nok mer folkelige enn imaget skulle tilsi. Hvis en ser på teater og konsertprogrammet her, er det nok langt mellom den finkulturen noen snobber mener vi har så mye av.

Men det er greit. Vi bor i Haugesund, men reiser gjerne til Stavanger, Bergen og Oslo når vi vil ha andre opplevelser. Det Haugesund kan tilby er boliger, kystkultur og et stabilt liv. Det er ikke verst bare det. Jeg bare rister på hodet når jeg hører folk si at den og den byen er kjedelig, at den ikke har noe å tilby. Det kommer helt an på hva en selv ønsker. Det er nok ting jeg ønsker at hjembyen min skal bli flinkere på, men det er kanskje nok hvis den er fornøyd med å være det byen er i dag, et hjem for 36 000 mennesker.

Jeg er ikke så opptatt av om kafeen jeg går til gjør seg selv sexy med hundre sorter kaffe og navn jeg ikke kan uttale. Noen ganger føler det som at jeg har gått feil:

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

2 responses »

  1. Latte Macchiato Mucho Macho? Jeg kjenner meg så godt igjen i klippet med Dr. Frasier🙂

    Svar
  2. Tilbaketråkk: En passe dose dekadanse | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

