RSS Feed

MEG

Narcissus-Caravaggio_(1594-96)

Vi elsker fokus på oss selv, men klarer vi å se den personen vi egentlig er, og hva betyr andre for oss? Maleri av Caravaggio fra 1596

Gresk mytologi forteller om Narkissos, og en nymfe som forelsket seg i denne vakre gutten. Han gjengjeldte ikke hennes følelser og ble derfor straffet av gudene. Straffen bestod i at han ble forelsket i sitt eget speilbilde. Da han bøyde seg over en kilde for å drikke vann, ble han så fascinert og lammet av sitt eget speilbilde, at han døde.

Ordet finnes i norsk som narsissisme og betyr at en er sykelig selvopptatt, og på en stadig jakt etter å dekke sine egne behov. Det er ulike grader, og i det verste tilfellet snakker vi om en personlighetsforstyrrelse. Vi må nok ha en viss narsissisme, og i passelig mengde betyr det bare at vi fungerer bra i forhold til menneskene rundt oss. Det motsatte kan f.eks. være en person som har et konstant behov for bekreftelse og mestring.

Jeg har vært inne på det i en del ulike innlegg på i denne bloggen. Det blir stadig mindre solidaritet og stadig mer individuell og selvrealiserende tankegang i samfunnet. De som diskuterer sosial klatring omtaler det gjerne som at en drar stigen opp etter seg. De andre må bare finne seg i å klare seg på egen hånd. Det er kanskje et tegn på egoisme når stadig nye varianter av selfies dukker opp (selfie i fylla, selfie i senga, selfie foran speilet, selfie sammen med en kjendis, selfie på treningsstudioet etc). Det siste er noe som kanskje er en selfie under cover, «the ice bucket challenge.»

Denne utfordringen går ut på at en tømmer is/isvann over seg, men det er mange varianter. Deretter skal en utfordre noen andre, men også donere penger til forskning på Amyotrofisk lateralsklerose (ALS), en sykdom som ødelegger nerver i ryggmarg og hjerne. Det er snakk om nerver som styrer kroppens motorikk.

En kan undre seg over hvor nyttig dette er. Poenget var ikke bare å samle inn penger, men også å spre kunnskap om denne sykdommen. Nå viser det seg at veldig mange i Storbritannia, og sikkert resten av verden, hverken gir penger eller vet noe om bakgrunnen for denne utfordringen. Da blir det bare en ny måte å vise hvor flinke vi er, og hvem vi har som venner. Hvis en har kjendisvenner, vil det nok øke likes og status. Det er en glans vi gjerne soler oss i.

Hvis jeg skal vise en utfordring er det ikke noen bedre enn Stephen Hawking, som selv har en form for ALS. Han var ikke overraskende ganske smart:

Jeg har nonverbale lærevansker (NLD) og skulle gjerne ha satt i gang en liknende aksjon. Det er ingen tvil om at behovet er til stede, for selv fastleger kjenner som regel ikke til det som er et nevrologisk syndrom. Jeg vet likevel ikke om jeg ønsker meg et stort engasjement der fokuset er på alt annet enn NLD (alt fra Petter Northug til Sarah Palin har vist offentlig at de kan helle vann over seg). Jeg vil nok foretrekke at vi som har NLD forteller hvordan det er å leve med denne utviklingsforstyrrelsen. Da unngår vi misforståelser. Jeg vil tro det er noe liknende for ALS. Det er greit med en bucket-selfie hvis det bare dreier seg om å samle inn penger, men hvis en også ønsker å spre kunnskaper og holdninger, forventer jeg nok ikke så mye fra en slik aksjon. Det er kanskje et utslag av arroganse, men jeg tror ikke jeg skal regne med for mye relevant informasjon fra f,eks,. Sarah Palin, Petter Northug og George Bush, bare for å nevne noen som har tatt utfordringen. Det siste jeg hørte var at ALS-forbundet i Storbritannia var ganske overveldet over responsen, og hadde ingen plan for hva de skulle bruke pengene til. Men gi for all del penger til organisasjoner som vet hva de skal bruke dem til. Det er ellers viktig å lytte, lese og dele informasjon.

Jeg hørte på radioen at musikkviteren Jon Mikkel Broch Ålvik har skrevet en doktoravhandling om falske popartister. Han hengte i denne ut Marit Larsen etter  å ha studert musikkvideoer og presseoppslag. Han mente hun var et spesielt alvorlig eksempel på en artist som hadde skapt seg et falskt image. Han pekte bl.a. på at hun i et VG-portrett beskrev seg som et husmoremne, men Ålvik mente at det er i strid med det tempoet hun holdt som artist. Jeg trodde det var det vi kalte yrkesaktive kvinner og likestilling, men det er kanskje ikke mulig å kombinere? Nå har ikke jeg spesielt sansen for den veldig sukkersøte stemmen til Larsen, men det er kanskje litt rar forskning som egentlig ikke er noe annet enn hans personlige mening.

Jeg tror vi er inne på noe annet nå. En artist som f.eks. Steinar Albrigtsen har tydeligvis en lidenskap for country. Da er det ikke unaturlig at han utvikler en stil som samsvarer med denne genren. Han er likevel fullverdig mann, norsk, nordlending, låtskriverer etc. Det er ingen som er 100 % noen ting som helst.

Et annet eksempel er Haugesundsgruppa Vamp. Den kombinerer viser, folkemusikk og rock, og jeg får assosiasjoner til irsk folkemusikk når jeg hører dem. Betyr det at de formidler noe uekte?

Påstanden til denne forskeren er at alt er ikke som vi tror hos mange norske artister. Er det overraskende? Alt dreier seg om image i dag, og de som ser best ut vinner. Om det er ekte er en annen sak.

Det er kanskje sånn med mange av oss. Vi har alle litt behov for oppmerksomhet, men det er for de fleste snakk om en mild form for narsissisme. Vi viser det vi vil vise, eller den vi ønsker å være.

«Forskeren» har vel et poeng i at vi ikke er ekte vare. Spørsmålet er om vi tåler å drikke av kilden og virkelig se oss selv. Mye av det vi gjør i dag har kanskje nettopp å gjøre med at vi ikke vil se speilbildet i vannet. Det blir mye baluba og oppmerksomhet mot imaget vårt.

http://www.nrk.no/kultur/forsker_-_-marit-larsen-er-uekte-1.11892918

http://no.wikipedia.org/wiki/Narkissos

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/als-ice-bucket-challenge-over-half-of-brits-polled-did-not-donate-to-charity-afterwards-9696690.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Narsissisme

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

