RSS Feed

Kommunikasjon i endring

 

illustrasjon som viser sosiale medier-ikoner som hoder på mennesker

Kilde: Rosaura Ochoa via flickr

Jeg har skrevet om filmen I, Robot i et tidligere innlegg. Jeg likte filmen, selv om den er så langt unna romanen at det ikke er den samme historien. Dette har vært en vanskelig sommer, og Isaac Asimovs Robotserie er en kjærkommen virkelighetsflukt. Politimannen Elijah Baley og roboten R. Daneel Olivaw er hovedpersonene i I, Robot (1950), The Caves of Steel (1953), The Naked Sun (1955), The Robots of Dawn (1983) og Robots and Empire (1985).

Jeg leser for tiden The Naked Sun, og jeg kan ikke unngå å tenke på våre dagers sosiale medier mens jeg leser. I dette universet bor menneskene på 50 planeter, og det er en konflikt mellom ”spacers” (etterkommere etter mennesker som koloniserte andre planeter) og menneskene på det som var en veldig overbefolket Jord. I denne boka blir Baley sendt til planeten Solaria for å etterforske et mord, men blir også forventet å spionere, for denne planeten er veldig fiendtlig mot Jorda.

Solaria er et veldig spesielt samfunn. De har en streng befolkningskontroll, og det er derfor bare 20 000 mennesker der. Disse få menneskene har derimot 200 millioner robter, og de avskyr menneskelig kontakt. Det i seg selv hadde vært urovekkende. Tenk deg millioner av maskiner med en styrke og intelligens vi bare kan drømme om. Det er en ting at de kan snu seg mot sine egne eiere, men det gjør at selv små land kan være en trussel. Menneskene på Solaria har så store eiendommer at det er nesten ikke mulig å treffe på andre mennesker. De kommuniserer bare via ”viewing.” Det hadde vært som om vi bare brukte Skype med kamera. Da Baley snakket med en mann for å få litt informasjon om dette samfunnet, måtte denne avbryte intervjuet. Det ble for ekkelt å tenke på at han pustet inn den samme lufta som andre, og de fortsatte derfor samtalen via skjerm fra forskjellige rom i det samme huset.

Jeg lurer noen ganger på om vi er på vei mot et slikt samfunn. Jeg liker på mange måter mulighetene med dagens teknologi. Jeg hadde vansker med å uttrykke meg selv muntlig som ung, og opplevde ofte at jeg ikke fikk sagt det jeg hadde planlagt. Jeg var derfor ganske isolert, men det var en helt annen historie med skriftspråket. Det har alltid vært styrken min.

Jeg har lært litt mer etter hvert, men lurer noen ganger på hvordan ungdomsårene hadde blitt hvis internett hadde vært tilgjengelig på 80-tallet. Jeg kunne nok klart meg veldig fint uten twitter og facebook, men det er veldig praktisk med en mail og blogg jeg kan få tilgang til på en hvilken som helst pc.

Det har gjort livet lettere og fjernet en del frustrasjon for veldig mange med ulike funksjonsnedsettelser, men på den annen side er det kanskje en ulempe med for mange alternativer i ung alder. For en del med en autismespekterforstyrrelse er kommunikasjon veldig vanskelig, og det er fristende med lettvinte løsninger. Jeg kan tenke meg at mange velger tekstmelding, facebook, twitter, e-mail etc. hvis de har den muligheten. Det er som barn/ungdom en kan lære seg kommunikasjon og sosiale regler. Det er derfor viktig med mye trening i den perioden av livet.

Det er mange foreldre i dag som ikke får mye støtte fra kommunen de bor i. Det gjør det vanskelig, for det er ikke lett å følge opp og å ha strenge regler for nett og mobil på hjemmebane når ingen andre har det. Jeg er kanskje for pessimistisk, men jeg har en mistanke om at kommunikasjon og nærhet kan bli mer utfordrende i framtida, men vi får håpe det ikke blir helt Solaria-tilstander.

Men jeg må innrømme at jeg, etter å ha hatt omgang med mennesker en stund, finner en imaginær planet som Solaria ganske tiltrekkende.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

Legg igjen en kommentar

