RSS Feed

Spis deg syk

glofish

Genmodifiserte akvariefisker. Målet var å skape et sebramønster der stripene endret farge for å varsle om miljøgifter. Det ble mislykket, men et fluoriserende protein skapte noen veldig fargerike fisker.
kilde: glofish.com

Jeg har skrevet litt om konspirasjonsteorier i det siste. Vi tror ikke på disse teoriene fordi det stemmer ikke med verdensbildet vårt eller vitenskapen (en annen ting er at også vitenskapen har en agenda og er i noen tilfeller bare en av mange versjoner av virkeligheten). Det finnes imidlertid noen teorier jeg tror det er verdt å vurdere. Jeg vet ikke om det er noen spesiell tittel på denne, men vi kunne kalt den moderne alkymi.

Alkymi var en populær beskjeftigelse i middelalderen. Noen prøvde å lage gull, mens andre brukte denne pseudovitenskapen til å prøve å forlenge livet. Det var ifølge mytene en slags ungdommens kilde som kunne reversere aldringsprosessen. Det dreier seg om å forandre på det en har, enten det er et metall eller et menneske. Poenget var å foredle noe, men i vår moderne form er det mer snakk om å ødelegge.

Transhumanisme er muligens en mer moderne utgave av det samme. Denne ideologien ønsker å hjelpe evolusjonen gjennom vitenskapelige forbedringer av mennesket. Hvis du spør meg høres det ikke ut som mer enn eugenics under cover. Dette har blitt utforsket i litteraturen også. Frankenstein er en av de mest kjente. Oscar Wildes eneste roman, Bildet av Dorian Gray, er også et godt eksempel.

Det som er litt skummelt med det som skjer nå er at vi vet ikke konsekvensene. Jeg snakker om GMO eller genmodifisert mat. I utgangspunktet er det veldig positivt, for dette skal bl.a. beskytte plantene mot sykdom eller øke produksjonen, men sannheten er at dette er et eksperiment vi ikke aner effekten av. Vi stoler på det fordi vitenskapsfolk tenker alltid på hva som er til vårt beste.

Jeg kom nylig over en artikkel som tok for seg viruset Cauliflower Mosaic Virus (CaMV). De som forsker på dette sier gjerne at det er ufarlig fordi bare en liten del av viruset blir sprøytet inn i f.eks. en soya eller maisplante. I følge denne artikkelen viser det seg imidlertid at den mengden en har sprøytet inn inneholder mer genmateriale enn en regnet med. Det betyr at hvis du spiser mat som er laget med en av de 54 plantene som inneholder CaMV, så kan du bli mer utsatt for virussykdommer (alt fra forskjølelse til hepatitt og AIDS).

Det er proteinet i viruset en ønsker å dra fordeler av i den modifiserte planten, men det kan også produsere gift og allergener. Disse plantene kan dermed forårsake cellesykdommer, f.eks. kreft. Dette er sikkert ekstreme tilfeller, men det bør være en advarsel. Likevel virker det å være fritt frem for denne type mat. Jeg kjenner veldig lite til hvordan dette fungerer, men antar at gener fra en hvilket som helst organisme kan havne i  maten vår. Resultatet kan bli at levealderen går ned.

Det som gjør dette skremmende er at det virker å være et uregulert marked i mange land, og noen ganger brukes tvang. Da de allierte hjalp Irak med å kvitte seg med Saddam Hussein tvang de Irak til å kjøpe modifiserte frø fra amerikanske selskaper. De måtte dermed ødelegge sin egen bank med naturlige frø, og i tillegg trenger irakiske bønder en årlig lisens for å få disse frøene. Hvis jeg har forstått det rett er disse gm-frøene sterile, og bøndene må derfor kjøpe nye hvert år. Det er kanskje et dumt spørsmål, men hvis vi får i oss noen gener som noen selskaper har patentert og forlanger en lisens for, er det da mulig å eie et menneske?

Dette går under navnet Order 81. Hvis dette virkelig stemmer, forstår jeg veldig godt at noen snakker om konspirasjon. Ikke bare blir folk tvunget til å spise gm-mat, men det er kanskje starten på en type matproduksjon der en tvinger hele land til å føye seg etter stormaktene. Det er en grunn til at flere og flere mennesker ikke tåler den maten som mennesker har spist i tusenvis av år. Vi har tuklet for mye med den.

Jeg har også skrevet om det jeg mener er en dystopisk utvikling tidligere. Jeg synes ikke dette høres ut som det motsatte. Jeg vet ikke om det er noen konspirasjon å finne her. De som mener det er det hevder at selskapene som driver dette feltet fremover motarbeider alle uavhengige forsøk på forskning. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg synes det er rart at vi mer eller mindre legger livene våre i et lukket forskningsmiljøs hender. Vi har blitt lært opp til å godta de svarene staten og vitenskapen gir oss. Vi spør aldri om motivene bak.

Det minner meg om favorittuttrykket til svigermora mi: The road to hell is paved with good intentions.

Kilder:
http://www.responsibletechnology.org/posts/breaking_news_viral_gen/

http://www.grain.org/article/entries/150-iraq-s-new-patent-law-a-declaration-of-war-against-farmers

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

3 responses »

  1. God tekst, jeg liker konspirasjonsteorier selv og syns det er litt trist at det finnes noen som gjør sitt for å hindre alternative tanker og muligheter.

    Vitenskapen har en agenda og er i noen tilfeller bare en av mange versjoner av virkeligheten, den andre «store» er kanskje religion. Det finnes «noen» som bestemmer at sånn skal det være og da skal det bli sånn, med alle midler.
    Det er skummelt.

    Svar
  2. Tilbaketråkk: Et spørsmål om tro og troverdighet | John Olavs skriveloft

  3. Tilbaketråkk: Transhumanisme | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

