RSS Feed

My Little Pony

brony convention

Tenåringsgutter og menn møtes for å snakke om My Little Pony.
Kilde: Wikimedia Commons

Jeg fikk uvanlig mange treff på innlegget Bronies i ettermiddag. Det var tydelig at jeg traff en nerve der.

Jeg innser at jeg sikkert fornærma mange som ikke fortjente det, for jeg tviler ikke på at My Little Pony for mange er en positiv link tilbake til barndommen. Mange av oss holder på noe som minner oss om lykkelige dager, så det har jeg forståelse for.

Jeg er likevel skeptisk og ville følt meg fryktelig usikker hvis jeg jobbet med en mann som gikk så sterkt inn for dette som noen gjør. Da jeg søkte etter informasjon på nettet kom jeg bla. bort i en sak om en mann som mener han ble sparket p.g.a. hobbyen sin. Jeg er litt skeptisk til den versjonen, for det høres ut som en usaklig oppsigelse. Jeg vil tro det er andre grunner, men jeg synes det hadde vært naturlig om dette skapte usikkerhet blant kollegene.

Det var vel en som kommenterte at han ble syk av å lese innlegget mitt. Jeg beklager det, men jeg synes likevel det er viktig å diskutere dette. Vi kan ikke la være å debattere fordi vi er redd for å såre noen. Det er sikkert mange som ikke liker offentlige debatter om likestilling, homofili, abort, kjønnsnøytrale leker, bare for å nevne noen populære saker. Det er ikke noen grunn til å ikke snakke om dette.

En hobby som My Little Pony er nok såpass stigmatiserende at mange sikkert vil nøle med å stå fram med denne fascinasjonen. De fleste som kommenterte på bloggen min var noen som mente at jeg hadde skutt fullstendig skivebom.

Jeg har vanskelig for å tro at ingen har problemer med at voksne med respekterte posisjoner i samfunnet (politimenn, lærere, prester leger etc) leker ut denne fantasien hjemme, men det blir mer problematisk hvis de i tillegg gjør dette på conventions der de treffer fans i alle aldre. Hvis jeg hadde visst om det, hadde jeg nok ikke sett på autoritetsfigurer med samme øyne igjen, noensinne. Det er sikkert mye av denne atferden likevel, og My Little Pony er bare den nyeste trenden. Det bekymrer meg likevel at de fleste artiklene om dette på nettet beskriver det som noe søtt.

Jeg ser ikke på meg selv som veldig trangsynt, men det er vanskelig å tenke seg at vi ikke skal trekke noen grenser mellom små barn og voksne.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

2 responses »

  1. Igjen på det med at Voksne skal kun gjøre voksen ting =)

    Drikke Øl.
    Se på fotball.
    prate skitt med andre menn.
    og holde seg unna ting som gjør deg mer feminin.

    Nå er det slik at jeg til og med har Tatovering fra denne serien og kanskje det skremmer deg. Jeg skal ut i arbeidslivet og kommer nok til og skremme masse mennesker.

    Nei, det tviler jeg på. jeg har hatt flere arbeidsgivere og det er nokså få som ofrer saker som dette en tanke nå til dags. Hva en person driver med på fritiden, Politimann, Borgemester, brannvesen eller sykepleier. Jobbe er jobb og fritid er DIN tid.

    Det er enkel tankegang med at mennesker er frie til og gjøre akkurat det som passer dem selv så lenge det ikke går ut over noen andres frihet.

    Men du mener at menn som leker med barne leker kan være «skadet» på noe måte?
    Kan du ikke si det samme med folk som leker med Våpen da, siden det er det mye av. Noe jeg også støtter for det er samme tingen. Interesser og hobby som folk fritt driver med.

    Sven Tore.

    Svar
  2. Tilbaketråkk: Barndommens helter blir voksne | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

