RSS Feed

Bronies

my little pon

Jeg har en 8- åring som liker My Little Pony i perioder, men det er andre serier som interesserer mer for tiden. Jeg måtte grave dypt i de gamle lekene hennes for å finne denne.

VG TV viser en dokumentar denne jula handler om en trend jeg ikke nøler med å kalle forstyrrende, bronies. Dette er eldre tenåringsgutter og menn som er store fan av My Little Pony. Filmen viser bl.a. noen bilder fra conventions der voksne fans treffes og kler seg ut i kostymer fra serien.

VG har delt filmen i kapitler og et av dem handler om en gutt med asberger. Jeg så ikke så langt, men det er kanskje en situasjon der jeg kan la tvilen komme tiltalte til gode. Barn/ungdom på autismespekteret kan av og til ha litt barnslige interesser, men det er ikke akkurat Spiderwick-krønikene vi snakker om her. Det hadde ikke overrasket meg hvis en tenåringsgutt på autismespekteret leste bøker for 10-12 åringer litt lenger enn hva andre hadde følt var naturlig, men My Little Pony er et stykke unna det jeg vil kalle en natulig interesse for gutter på ungdomsskolen og videregående skole.

Jeg skrev om kattemordere for noen måneder siden. NRK hadde sendt en dokumentar om det etter at det hadde vært flere alvorlige saker med tortur/drap av katter på ulike steder i Norge. Slike saker blir som regel ikke oppklart her til lands, og det er alvorlig. Det er nemlig mye forskning som sier at de fleste typer kriminalitet starter med drap og tortur av kjæledyr. Det er ikke overraskende, for det dreier seg om kontroll og ydmykelse. Jeg har ofte tenkt at gutter/menn som kan gjøre dette mot de minste, svakeste dyra, kan også gjøre det mot mennesker de er fysisk sterkere enn, kvinner og barn. Kriminalitet utvikler seg ofte og starter i det små i ungdommen. Det betyr ikke at alle som plager dyr fortsetter utviklingen mot mer alvorlige forbrytelser, men det er en tidlig faktor som bør følges opp.

Jeg vet ikke hva forskning sier om menn som har mer enn en vanlig interesse for leker og tegnefilmer som er laget for små jenter, men jeg synes det høres mistenkelig ut. Kanskje er det bare meg, men jeg liker ikke klovner av den samme grunnen heller. Jeg kan tenke meg at en klovnedrakt er et godt verktøy for å komme tett inn på barn. Dette er ikke den behagelige problemstillingen vi vil ta inn over oss i en koselig førjulshelg, men vi bør være klar over at overgripere trekker mot situasjoner der de har tilgang til barn. Foreldre kan ikke bli for forsiktige, etter min mening. Hva mener du?

Hva er det naturlig at f.eks. en gutt i 10. klasse interesserer seg for, og er det noen forskjell på om hans barnslige interesser er ment for gutter eller jenter? Jeg ville i alle fall fulgt spesielt nøye med hvis en ungdom/voksen mann med interesse for My Little Pony ville snakke med dattera mi. Verden er ikke så uskyldig i dag, og jeg er ikke sikker på om den noensinne har vært det.

Oppdatering:
Jeg registrerer at dette innlegget har fått en smule oppmerksomhet fra noen bronies denne søndagsettermiddagen. Det er en god del artikler om dette på dette på nettet, og jeg kan ikke se at noe av det er spesielt negativt. My Little Pony-serien har blitt mer kjønnsnøytral enn den var på 80-tallet, og derfor har den blitt noe mer interessant for små gutter. Jeg opprettholder likevel skepsisen min.

bronykostymer

Det spørs om ikke en del hadde reagert hvis jeg reiste på Conventions som en my little pony
Photo: klonoaxero via flickr

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

26 responses »

  1. Bra skrevet, jeg ble såpass trist av dette skriveriet at jeg ønsket å kaste opp, når jeg i fremtiden blir syk og kvalm, vet jeg fort hvor jeg skal gå for å få alt det dårlige opp av magen.

    Som en person som ikke er brony skal jeg si deg noe:

    Hva skader dette deg? Hva får deg til å tro at folk ikke kan være helt normale utenom denne ene litt teite interessen? Hvordan klarer du å sammenligne dem med kattemordere uten å forgå av idioti? Jeg tør ikke å tenke på at du er lærer heller. Fordømme så mange mennesker verden over fordi de liker et litt teit show. Greit nok at du ikke liker det, men at du stiller deg opp mot dem og sier: «HOLY CRAP, de har det gøy med noe jeg ikke liker, dette betyr at de er tydelig dårligere mennesker enn meg og må fordømmes på samme måte som kattemordere» er ekstremt dårlig, teit og grunnleggende forferdelig gjort av deg som medmenneske.

    Jeg blir sint av sånt som dette, slutt å blogge, tenk over livet, så kom tilbake.

    Svar
  2. jeg som en 16 år gammel «brony» syns dette er en av de mer tullete tingene jeg har lest på en stund nå. det at gutter/menn skal bli fryst ut og bli kastet inn i et negativt lys bare fordi de viser interesse for noe som er utenfor den mannlige «normen» er bare idioti. det er litt som hvis vi stemplet alle kvinner som «rare» eller noe lignende som du og mange andre gjør mot «bronier» hvis de viser interesse for ting som biler eller action filmer istedenfor å se på såpe serier på tv eller bruke masse av tiden sin på å shoppe klær eller bruke timer foran speilet og sminker seg.

    jeg har sett på my little pony i rundt tre år nå og det har ikke forandret meg som en person. jeg har drivet med sport som de fleste andre ungdommene på min alder gjør og har vært og er sosialt aktiv både før og etter jeg begynte å se på my little pony. jeg unnskylder på forhånd for skrive feil, sliter med mild dysleksi.

    Svar
  3. For en lærer å være gir du opp veldig tidlig i å undersøke å lære om stoffet før du uttaler deg om det, noe som får meg til å tro at du kun er villig til å ta initiativ til å gå skikkelig inn i ting som du har interesser for og det er dette gode lærere forteller elever å gå for.

    Når det kommer til conventions til en serie hadde jeg synes at det hadde vært veldig rart om ingen kledde seg ut, cosplaying er helt normalt men alle gjør det ikke heller.

    Og så kommer vi til hovedpunktet, vi bronies godtar alle for hvem de er så lenge de ikke skader andre. Det dokumentaren prøver å vise her er at ungdommer som vanligvis sliter i det sosiale pga de blir sett på som anderledes er like velkommen som alle andre til å være med oss.

    Ved å dra kattedrap inn til sammenligning med bronies blir det samme som å diskutere hvor godt en banansplitt smaker på månen, du har ikke engang oppklart en sammenheng mellom disse to sakene så hvorfor tar du dette opp? Kriminalitet sier du? Hvor er vg artikkelen din som viser at vi har gjort noe kriminelt?

    Du kan få lov til å undersøke litt mer hva bronies står for før du lager et nytt innlegg om det, vi er et sosialt samfunn som står for våre meninger men vi skal ikke tvinge deg til noe som helst men som lærer ville jeg anbefale deg å prøve å være mer saklig enn dette. Bronies er ikke bare menn heller, vi har også kvinnelige fans som går innenfor termen Brony som har like mye verdi som alle andre. Vi står sterkt mot mobbing, og ønsker å se helheten i et menneske å ikke stenge dem ute pga noe så teit som et førsteinntrykk.

    Som de fleste voksende mennesker har jeg en jobb som jeg må komme meg til nå, kan godt diskutere videre seinere.

    Rosa er ikke en jentefarge og blå er ikke en guttefarge, de er farger.

    – Mumfy

    Svar
  4. Normalt ignorerer jeg denne typen hjernedød galle, men når jeg vet at du er en lærer må jeg nesten håpe det er mulig å snakke fornuft.

    Vi lever i et samfunn der mobbing er et stort problem. Mange barn og unge gruer seg til skolen hver dag fordi de mobbes eller fryses ut fordi de er annerledes på en eller annen måte, så kommer du — som skal være et forbilde og med på å forme disse ungenes oppvekst — og forteller at hvis folk er annerledes så bør de fryses ut!

    Og ikke fordi de røyker hasj eller drikker eller tagger, som veldig mange unge gjør, men fordi de liker å se på tegnefilmer i en fargekode du ikke liker.

    Ikke det at du har sett tegnefilmen det er snakk om, du dømmer den utelukkende på navnet.

    Det er sannsynligvis en eller flere bronies på skolen der du er lærer, så gratulerer med å legge enda en hindring i veien for han eller hun i å være seg selv i skoletiden.

    Til slutt: «I love the other kind of writing, though. The positive kind» -du. Ja, jeg merker det..

    Svar
  5. Du er vel nokså trangsynt nå er du ikke.

    Det finnes millioner av forskjellige interesser og masse konvensjoner med Cosplay (utkledning) og lignende. Der har du alt fra barneserier til historisk utkledning.

    Og det blir gjort sosialt og for en interesse innen det. Når man da ser på «Bronies» er det ikke noe annerledes med det. At series er laget for små jenter er det samme for og si at nyhetene er for gamle menn.

    jeg har ingen fantastiske argumenter for og mot her men jeg kan tenke meg selv du har noen interesser i livet, men om de er «normale» eller ikke vet jeg da ikke men tiden for Tabu er borte vekk.

    Kom gjerne med noen vittige og kloke kommentarer om hvordan det i hele tatt kan sammenlignes med det jeg forstår at du sier «Bronies bruker My Little Pony for og komme seg på barn» … det er og dra den vel langt du, siden det i det ikke involveres med barn engang.

    Takk for meg
    Sven Tore.

    Svar
    • Takk for kommentaren. Jo, det er godt mulig jeg er trangsynt, og kanskje er det jeg som er problemet, men når jeg i mitt sinn ser for meg voksne menn, f.eks. lærere, leger, prester, politimenn, som går hjem og leker med de samme lekene som min 8 år gamle datter ikke lenger synes er interessant, er det noe som skurrer.

      Jeg kan godt forstå at mange har et behov for å holde på noe som minner dem om barndommen. Jeg er enig i at dette har mye til felles med andre typer conventions. Jeg liker Star`Trek og kunne tenkt meg å gå på en slik convention, men jeg mener det blir noe annet når de fleste skikkelsene er voksne. De kan dessuten ikke tiltrekke seg oppmerksohet fra små barn.

      Svar
      • Star Trek altså, liker du Q fra Star Trek tilfeldigvis?

      • Jeg vil bare at du skal lese på denne mannen sine film roller, han spilte en stor hovedrolle i Star Trek, karakteren Q, så jeg tror du faktisk kan relatere deg til han:
        http://en.wikipedia.org/wiki/John_de_Lancie

        Gjør meg en tjeneste å les igjennom listen nøye og gi meg en tilbake melding når du har gjort det, du skal få en stjerne i boken!

      • Jeg liker Q, ja. Var ikke klar over at de Lancie ville rette opp det inntrykket media hadde skapt. Virket som han har gjort en grundig jobb, for det virker som media mener at bronies er søte.

      • John de Lancie som spiller Q voice acter en character som heter Discord i My little pony Friendship is magic.
        Det er også han som laget denne dokumentaren. Og heck, han har sett flere sammenligninger mellom fandomene.

        Han har til og med stått frem til å like fandomen. Om en person som han kan holde ett åpent sinn. Kan kanskje du det også?

      • Vi får se. En vet aldri hva som skjer, men akkurat nå føles dette mest som en ubehagelig tanke.

      • Men det eneste du peker til at vi skal kun følge tradisjoner og sosiale normer. Skal det ikke være lov og uttrykke seg som man ønsker og gjør hva en som gjør en glad?

        Mann skal være mann, Kvinne skal være kvinne. Selv på Star Trek konversjoner klær voksne menn seg ut, samler på leker og hygger seg. ikke noe negativt. Men alt er det samme.

        det er mange som ikke gjør det de vil i liver fordi det ikke er normal. Men normalt ifølge hva? samfunnet?

        som den nye trenden med tatoveringer hos ungdom. mer og mer akseptert.

        La oss si at du, en eldre lærer som gjorde jobben sin godt gikk hjem for og leke med leker for barn. Burde ikke du få lov til og gjøre det? eller burde du dømmes for det ikke er normalt i samfunnet.

        Jeg tror du ville blitt overasket over hvor mange mennesker som vil være mer barnslig en de egentlig er. Hygge seg og kose seg. Men det er sikkert at det kommer med de neste generasjonene, Som min egen er vi mye mer åpne for ting og har det letter for og akseptere andre og andres interesser.

        Det bedrer seg med tiden ser du.

        Sven Tore.

      • Det er nesten som du beskriver meg som en dinosaur, og jeg føler meg nok som en av og til. Normene forandrer seg hele tida, og jeg er ikke begeistret for forandring. Noen er jo positive, men jeg liker ikke denne. Men du har nok rett i at mye forandrer seg fra en generasjon til den neste, og det blir kanskje slik etter hvert at ingenting blir galt. Jeg vet ikke om det er noen som tenker slik foreløpig, men hvis det er noen som tenker at den eneste normen er å ha det gøy, tror jeg ikke de bryr seg om hva dette gjør med andre. Men vi er vel et stykke fra det, og jeg er kanskje en død dinosaus når det blir en realitet.

        For noen er kanskje et samfunn uten normer definisjonen på lykke, men personlig liker jeg normer som bremser utviklingen. Jeg tror ikke vi mennesker trenger for mye frihet.

      • Selv har jeg svart ganske aggressivt til deg, John og det beklager jeg for.

        Men vit at interessen våres for serien ikke er det eneste vi tenker på heller, det finnes forskjellige grader av hvor godt folk liker serien og vi liker andre serier også, denne serien får ikke alle av oss til å leke med leker heller, jeg gjør det ikke selv men prøver å ta det positive fra serien. Selv er jeg også en stor fan av Doctor Who, Lord of the Rings men jeg ser på andre serier også og lever mitt liv som vanlig utenom seriene jeg ser på.

        Er jo også en ting jeg ikke kan forstå helt enda og det er jo å være en foresatt til et barn men jeg kan tenkte meg at det verste er hvis noe skulle forekomme barnet, jeg har selv ingen respekt for pedofili. Dette har jeg kommentert tidligere at jeg respekterer alle for hvem de er så lenge de ikke skader noen.

        Bronies er bare en av mange fandoms, du er eller har vært en fan av Star Trek. Du har hatt dine vitser bak serien eller kanskje en gang sett for deg en episode som aldri var lagd som du skulle ønske kom. Nettet har gitt fandoms mulighet til å utvikle seg, muligheten til å møte andre som også er fans og det å møte andre som du har noe tilfeldig med er kanskje den beste måten å bli kjent med andre på.

        I statene hadde kanalen Fox en lignende stand som deg i dag å kommentere på visse bronies, men det utgjør ikke for hele fandommen. Hvis en prest har gjort noe galt med en altergutt er det hele kristendommen sin feil eller presten? Ikke meningen å dra kristendommen inn men er bare et eksempel.

        Det vil alltid finnes tilfeller innenfor sånne samfunn som vi ikke skulle ønske hadde skjedd, men jeg vil punktere for deg at vi har som mål å ta vare på hverandre, både venner vi får på nettet og venner vi får på meetups.

        Det som vises i dokumentaren var at Lauren Faust ønsket å lage en tegneserie som voksende kunne finne underholdene også å se på med barna, de gjemte derfor mange voksene ‘easter eggs’ til andre serier, bøker, filmer i serien. I den siste episoden tok de faktisk for seg super helter refferanser som feks Robin, Green Lighteren, Hulken, Doctor Octopus, Lightning og Storm. Og det finnes så mange ting som dette i serien som ikke engang barn vil tenke over. Vi bronies i Norge ser ikke på den norske dubbete men helst på den engelske. Hvis du har lyst å gi det en liten sjangse kan du se episoden, og sikkert gå forbi intro sangen om du føler den er irritrende.

        Denne episoden her:

        Morsomme med det hele er at når jeg var yngre så gav jeg ikke ting en sjangse heller, jeg dømte ting veldig fort. Det er kanskje det mest positive jeg har valgt å endre på når jeg startet å se på dette for over 2 år siden.

        – Mumfy

      • Ja, jeg ser argumentene dine. Jeg forstår dette med å være leken. Jeg og kona tenker nok det samme om genren vi vokste opp med, og spesielt Star Trek. Det er vel slik at alt kan brukes positivt og negativt.

        Men nå jeg rive med løs fra pc’en et øyeblikk. Jeg har fått passet mitt påskrevet opptil flere ganger. Det ligger en del julegaver fra meg her som ikke har blitt pakket inn. Det er vel bare å hoppe i det.

      • Du får ha en god jul, John.

      • Som tidligere nevnt er det mulig å tenke både positivt og negativt om dette. Jeg er klar over at pedofili er den ekstreme varianten og at for det fleste er dette noe positivt, men jeg er generelt skeptisk til å åpne dører som også andre kan bruke.

        Vi er sterkt uenige, men ønsker deg tross alt en God Jul!

  6. @Oppdatering:
    Og her tar du for deg å mobbe mennesker med autonepiophilia, de er en del av verdensamfunnet også og jeg ser godt for meg at det er en del lærere som også gjør dette.
    Selv er jeg ikke innenfor den kategorien men hva folk gjør privat for bli deres ting, hvis du reffererer dette som en fetish så trenger det ikke ha noe som helst å gjøre med pedofili å gjøre som alle andre fetisher. Selv om det er MLP figurer i bildet trenger nødvendig ikke personen å være brony, kan være men likevel har det ingenting å si.

    Hvis du var en av de som tenkte at det måtte være en utlending som var bak 22. juli så er jeg redd for at du er veldig forehåndsbestemt på hvordan ting er før du uttaler deg, det er ikke særlig vits å diskutere med deg når du ikke gjør nok forehåndsarbeid nok til presentasjonen din.

    Men John du skal få lov til å beholde skepsisen din, det er jo det som gjør deg til den du er. Er jo en grunn til at vi mennesker er redd for ting, du vet… det vi ikke forstår? Du ville ha et svar, en tl;dr versjon av dokumentaren og vi som har kommentert har prøvd å gi deg dette… en læretime sånn at du slapp å lese i læreboken din, hvor gøyt er det å presentere et tema når eleven(e) ikke følger med i timen? Er aldri gøyt og du opplever det muligens ofte, men jeg er heldigvis ikke læreren din og jeg føler meg beæret til å ikke at deg som lærer eller kontaktperson når jeg gikk på skole. Ja for med lærere som deg i Norge så vet vi at mobbing i samfunnet kommer til å forsette i samme retning som før, Sette vår toleranse til hvordan folk er mot hverandre istedenfor å se hva som er godt i hverandre, Heller se de positive tingene hver person kan bringe til samfunnet her i Norge som sukker hver gang en velger å sitte seg ved siden av deg på bussen.

    Jeg er ivertfall glad for at svarene våres fikk deg til å google noen sider i det minste, sånn at du fikk lest noe litt utenom dokumentaren.

    – Mumfy

    Svar
  7. Jeg er Eva, kona til John Olav, og som en mamma (datteren vår er 8 år), ville jeg vært en hykler hvis jeg lot som jeg ønsket at datteren min skulle besøke en annen jente, hvis jeg visste at faren eller broren hennes lekte med barbie dukker, ponnier, eller kledde på seg som barbier, ponnier eller andre leker som var til jenteunger. I mening min, hvis voksne menn og tenåringsgutter er så opptatt med leker til små jenter, sier det noe om modenheten deres, og ikke noe bra. Hvis jeg er helt ærlig, ville jeg også lurt på om disse menn kanskje er pedofilie. En ting til: hvis du vil ikke høre andres meninger om livsstilsvalgene dine, ikke ha det på sosial medier. Et eksempel, John Olav og jeg er en blandet opphav. Jeg er svart; han er hvit. Vi har ikke hatt noen negative kommenter på facebook ennå, men hvis noen gjorde det, skal vi bare ignorere og blokkere dem. Vi er ikke enig med alle andres livsstilvalg, og vi vet at andre ikke vil være enig med våre livsstilsvalg. Vi har en rett til vår mening og dere har en rett til deres.

    Svar
    • Første jeg vil peke ut er att de færreste av Bronies leker med ponies. Er nokk mange som meg som kanskje han en skorte eller noen leker stående på hylla til pynt. Men tror ikke jeg har sett noen leke med dem utenfor komedie skits på Youtube og slikt. Og for det andre så har alle lov til sin mening, inkludert oss. Og slikt det er kom de fleste inn hær for å forsvare sin fandom og informere om hva Bronies faktisk er om. Fordi dere begge tar ganske så feil på de fleste felt. Vi vill ha en sunn diskusjon. Om en person ikke vill ha sin mening konfrontert nor andre er uenig burde man ikke laste det opp på nettet.

      Svar
    • Jeg tror dere er litt for opphengt med dette med lekene, en del bronies har ting fra serien men jeg tror vi ikke bruker så mye av tiden våres til å leke med dem, mer for dekorasjon som feks å ha skipet fra Star Trek på en hylle. Men folk der er forskjellige, noen gjør det og andre ikke. Dette går mer på serien i seg selv, humøren osv. Jeg vil også lure på hva en voksen mann gjør hvis han lokker et lite barn med my little pony leker, vi står likt på at pedofili er feil hvis jeg skal understreke det igjen.

      For bronies er hovedprinsippet toleranse ovenfor hva andre har som interesse og hvem de er så lenge de ikke skader andre mennesker. Vi setter ikke heller noen form for forskjell på om mennesker har forskjellige farger på huden, alle er likemennesker, lik verdi og like mye godt å komme med som alle andre. Diskriminering av kjønn, og sette stempler på ting som at mennesker har forskjellige raser er gammeldass fra en eldre generasjon og det er noe vår generasjon, generasjonen som vokser opp med internett skal sette på plass for de neste etter oss, så får de utvikle samfunnet videre når deres tid kommer.

      Vi har heller ikke noen interesser for å angripe dere for deres meninger, vi kom her for å diskutere dem ut. For oss kom John og stilte internett et spørsmål som noen av oss fant og ville svare. Jeg har allerede beklaget meg ovenfor John på at jeg skrev aggressivt tidligere. Men å ta opp en diskusjon om en dokumentar som man bare har sett i noen minutter kommer man ikke langt med stoff om temaet.

      Hvis John ønsker å tro at vi er pedofile får han bare gjøre det videre, ignorance is bliss.

      – Mumfy

      Svar
    • Føler du ikke det minste ubehag når du trekker linjer mellom en ungdom som syns det er kjekt å gjøre noe litt annerledes, bryte med maskuline normer og delta i en subkultur hvor toleranse, gjensidig respekt og kreativ utvikling er mantra, og en pedofil?

      Om datteren din fant ut at hun syns det var morsomt å ha en del X-Men tegneserier og figurer når hun blir 15, hva syns du da? Er hun lesbisk? Pedofil? Hvordan reagerer du om noen andres mamma skriver at de ikke vil at sønnen deres skal besøke henne etter skolen, fordi de syns at det er rart når en såpass moden jente oppfører seg som en liten gutt?

      Svar
  8. Tilbaketråkk: Love and Tolerate | G.H.O.P.P.S.

  9. Tilbaketråkk: En ekte mann | John Olavs skriveloft

  10. Tilbaketråkk: Barndommens helter blir voksne | John Olavs skriveloft

  11. Tilbaketråkk: Cosplay for creepy menn | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

