RSS Feed

Nevrotypisk

Nevrotypisk var opprinnelig en term brukt om mennesker som ikke var på autismespekteret. Seinere har det blitt brukt om de som ikke har atypisk nevrologi, d.v.s. de som ikke har autisme, dysleksi, spesifikk utviklingsforstyrrelse i motoriske ferdigheter, bipolar, ADD/ADHD. (wikipedia)

Hvem av dere (hvis noen) ønsker å være nevrotypisk?

Dette var et spørsmål en av medlemmene i en facebook-gruppe stilte i morges. I skrivende stund er det 14 svar og bare ett av dem er et klart ja. Alle de andre var enten klart nei eller konkluderte med at de hadde opplevd et ønske om det, men at de syntes det var best å leve med den personligheten de hadde. Det var bl.a. en kvinne som sa at hun i enkelte situasjonen gjerne kunne vært foruten angsten og matteproblemene, men at hun ellers syntes det var greit nok å leve med NLD.

Dette er visst nok en vanlig holdning. Jeg har hørt om liknende i andre sammenhenger. For noen år siden hørte jeg om en teknikk som kunne gi døve hørselen ved hjelp av et implantat. I den reportasjen jeg så var det snakk om å gi det til barn. Noen var i mot dette, fordi de mente at det ikke var noe galt med de som er født døve.

Det er vel og greit. Jeg synes ikke det er noe galt med meg heller, men jeg skulle likevel ønske at jeg var nevrotypisk. Det er ingen tvil om at det hadde gjort livet betraktelig mye lettere. Når det gjelder arbeid er jeg er på en plass jeg har vært mange ganger før. Det er et slit, for ikke bare er verden lagt opp for nevrotypiske. Den favoriserer også ekstroverte. Typisk.

Jeg føler at jeg har kjempet mot temmelig høye odds hele livet. Ikke rart kroppen begynner å si i fra.

Siden noen allerede har lest innlegget vil jeg føye til noe, snarere enn å forandre på det jeg skrev tidligere i dag. Etter å ha tenkt litt over temaet ville jeg nok svart delvis nei på facebook-spørsmålet. I likhet med noen av facebook-vennene mine hender det jeg ønsker jeg ikke hadde noe spor av autisme. Jeg er i en slik periode nå. Likevel er dette en del av personligheten min og brillene jeg ser verden med. Siden vi er en litt annerledes familie, tror jeg det er bra for de andre 2/3 av familien at jeg ikke ser dem på samme måte som alle andre.

28.11.14

Jeg har merket meg at jeg har fått en del treff på dette innlegget de siste månedene. Jeg skrev derfor litt mer om emnet i et nytt innlegg for et par uker siden. Les også Autismespekterutfordringer.

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

One response »

  1. Tilbaketråkk: Gammelt og nytt | John Olavs skriveloft

Legg igjen en kommentar

