RSS Feed

Utvasket diagnose

Jeg har tidligere skrevet om den amerikanske Diagnostic and Statistical Manual, forkortet til DSM. Denne manualen blir utgitt av The American Psychiatric Association’s og den nyeste versjonen, DSM 5, kommer ut i neste måned. Det har blitt jobbet med manualen i flere år, og den har allerede skapt en del kontroverser. En av de tingene jeg legger merke til er at Asbergers syndrom ikke lenger skal være en diagnose. Den nye diagnosen heter Autism Spectrum Disorder. Den termen blir allerede brukt, så det er kanskje ikke noe urovekkende nytt, men jeg reagerer litt på at alt mulig skal presses inn i denne generelle kategorien.

Nå skal alle fra de best fungerende med asberger til de mest alvorlige tilfellene av autisme, de som ikke kommuniserer, få samme diagnose. DSM er amerikansk, men mange andre land bruker den som en veiledning. Jeg tror det er den manualen som har mest betydning på verdensbasis.

Jeg aner ikke hvilke praktiske konsekvenser dette kommer til å få, men mistenker at det har med rettigheter og muligheten til å medisinere flere å gjøre. For de som allerede har en diagnose, blir de nok overført til den nye diagnosen, ASD, men jeg er usikker på hva som skjer med de som ikke har blitt utredet. Kan det rett og slett hende at det blir langt vanskeligere å få en diagnose? I utgangspunktet skal ASD være en paraplydiagnose som igjen kan deles inn i nye der det er behov for det. Det høres veldig enkelt ut. Det gjenstår å se hvor forenklende dette blir i praksis.

Det er ingen tvil om at for mange får en diagnose, eller at de får feil diagnose. Dette gjelder spesielt i USA der veldig mange barn går på ADHD og antidepressive medisiner. Jeg lurer på om den nye manualen prøver å rydde opp i dette. Noen av de som trenger hjelp vil kanskje ikke få en diagnose, mens andre får kanskje en utvasket diagnose som ikke gir dem den hjelpen de trenger.

Jeg har ikke lest utkastet til den nye manualen, men jeg håper den blir tilgjengelig på nettet når den publiseres i mai. Jeg har registrert at mange fagpersoner er bekymret for utviklingen, og det kan jeg godt forstå. Det høres ut som om det vil bli en utvasking av diagnoser og mange nye, rare diagnoser. En av de nye heter disruptive mood dysregulation disorder (DMDD). Det skal være en diagnose for barn med alvorlige og hyppige raserianfall. Det kan forvirre mer enn det klarer opp. Kanskje noen som egentlig skal ha en av de tradisjonelle diagnosene får denne eller noe liknende?Jeg var nok bare en av mange som hadde håp om at DMS 5 skulle bringe nonverbale lærevansker nærmere en offisiell diagnose. Jeg har stilt spørsmålet før, og gjør det nok i sterkere grad nå: Hvem er jeg etter DSM 5?

About John Olav Ytreland

Jeg skriver hovedsakelig om nonverbale lærevansker (NLD) og autismespektertilstander.

2 responses »

  1. Jeg fikk høre at jeg kanskje vil miste diagnosen min (aspergers) i DSM V, fordi min grad er så svak at den ikke vil fanges opp. Som kanskje betyr at jeg vil miste en del rettigheter.

    Vi i Norge bruker ICD systemet, men nyeste utgave (11) er jo under utvikling. Og vi følger nok etter DSM. Jeg kan ikke forstå det skal komme /enda/ en diagnose til barn med sinneutbrudd, allerede kan de bli diagnostisert med bipolar, ODD, ADHD, the list goes on. Og medisinene som blir gitt er /ikke testet på barn/, og ta da ADHD og autismebarn, mange av disse vil kunne bli bedre ved omlegging av kosthold (utelate gluten og melk).

    Svar
    • Det med medisinbruk i USA er et kapittel for seg selv, for ikke å snakke om bok. Jeg tror ikke medisin alltid er den rette medisinen, i alle fall ikke i den graden den blir brukt i USA. Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Norge, men håper vi har en litt høyere terskel for å skrive ut resepter her. Jeg er enig i at det sannsynligvis er nok av diagnoser som kan hjelpe barn med sinneutbrudd, og er skeptisk til hvor mye bedre det kommer til å bli med stadig nye diagnoser.

      Svar

Legg igjen en kommentar

